Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rox
Hej!
Jag skall byta till sommardäck nu och har två däck som behöver bytas. Jag har två bra lösa däck som jag funderar på att lägga om men de har bredare profil, standard på bilen är 205/55-16 men dessa är 215/55-16. Kan man köra med ex. bredare däck baktill och smalare fram, påverkar det negativt på bilens köregenskaper? Bilen är en s80n 2,4d-07. Tacksam för svar

Rox
av Rox
leiwi skrev:kan kan man men INTE snyggt! Kommer att synas mer än du tror .
Ok.Tack för svaret, jag trdde inte att man skulle märka 10mm på varje sida om bakdäcken men det gör man kanske. Överväger nog att köpa två nya bak med standarddimension.
av perhall
Det är nog bättre än att ha de bredare fram, en del bilar har ju bredare bak än fram (kan köpas till vilken 3- eller 5-serie som helst, "Mischbereifung". Men den dimension du pratar om är inte så vanlig, finns på vissa Passat, A4, gamla S80, Saab 9-5 m m. Är däcken gamla? Hastighetskod? Märke? Hur många mm? Det är inte speciellt dyrt med halvbra nya däck på t ex dackonline.se... /PH
av Steff 99
perhall skrev:Det är nog bättre än att ha de bredare fram, en del bilar har ju bredare bak än fram (kan köpas till vilken 3- eller 5-serie som helst, "Mischbereifung". Men den dimension du pratar om är inte så vanlig, finns på vissa Passat, A4, gamla S80, Saab 9-5 m m. Är däcken gamla? Hastighetskod? Märke? Hur många mm? Det är inte speciellt dyrt med halvbra nya däck på t ex dackonline.se... /PH
Skillnaden mellan ett nytt kvalitetsdäck och ett billigt nytt däck vid bromsning på våt asfalt från 100kmh
kvalitetsdäcket behöver ca 72 meter, det billiga 99 meter.
Det innebär att när en bil med bra däck har stannat så passerar den bilen med billighetsdäcket i en hastighet av 51 kmh
Samma vid torr asfalt
Kvalitesdäcket 38 meter det billiga 43 meter
när kvalitesdäcket stannat så har det billiga 33 kmh.

(fakta hämtat ut Auto motor & sport nr 8 2010)

Utifrån detta så kan man fundera på om snålheten bedrar visheten....
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Det är nog bättre än att ha de bredare fram, en del bilar har ju bredare bak än fram (kan köpas till vilken 3- eller 5-serie som helst, "Mischbereifung". Men den dimension du pratar om är inte så vanlig, finns på vissa Passat, A4, gamla S80, Saab 9-5 m m. Är däcken gamla? Hastighetskod? Märke? Hur många mm? Det är inte speciellt dyrt med halvbra nya däck på t ex dackonline.se... /PH
Skillnaden mellan ett nytt kvalitetsdäck och ett billigt nytt däck vid bromsning på våt asfalt från 100kmh
kvalitetsdäcket behöver ca 72 meter, det billiga 99 meter.
Det innebär att när en bil med bra däck har stannat så passerar den bilen med billighetsdäcket i en hastighet av 51 kmh
Samma vid torr asfalt
Kvalitesdäcket 38 meter det billiga 43 meter
när kvalitesdäcket stannat så har det billiga 33 kmh.

(fakta hämtat ut Auto motor & sport nr 8 2010)

Utifrån detta så kan man fundera på om snålheten bedrar visheten....
Jag håller verkiligen med. Men nu verkade alternativet vara att lägga på gamla, halvslitna däck i fel dimension.. och då kan man ju t ex välja Dunlop för 1013,- st eller GY Excellence för 1115,-/st... nya och i rätt dimension. Men hoppa över Linglong för 556 och AGI för 700...
av Steff 99
Man lurar sig nog lika mycket att lägga på halvslitna däck med fel dimension eller budget däck.
Synd att inte alla förstår att däcken är den lilla men ack så viktiga kontakt man har med vägen.
Man köper nyare bilar, breda fälgar, men man snålar in på däcken..vad man gör är att lura skjortan av sig själv och får ett väggrepp som inte är värt namnet
av perhall
Steff 99 skrev:Man lurar sig nog lika mycket att lägga på halvslitna däck med fel dimension eller budget däck.
Synd att inte alla förstår att däcken är den lilla men ack så viktiga kontakt man har med vägen.
Man köper nyare bilar, breda fälgar, men man snålar in på däcken..vad man gör är att lura skjortan av sig själv och får ett väggrepp som inte är värt namnet
Jag tycker inte Good Year eller Dunlop är budgetdäck utan bra, ibland för halva priset jfr med senaste Mich eller Conti.

Bilia vill ha 3125,- per däck till min bil (Michelin Primacy HP 225-50-17), att välja Conti eller Good Year för 1700,- på däckonline tycker jag bara är smart, de är ungefär lika bra.

Jag vet en Toyota-handlare som alltid lägger på AGI på beg bilar, eh, inte så smart.

Annars håller jag med - billiga däck är mycket farligare + håller kortare (dock inte alltid), rullar trögare, bullrar mer, mer orunda, sämre komfort.../PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är väldigt stor skillnad på "okej" budgetdäck och de fullkomligt livsfarliga billighetsdäck som finns i ungefär samma prisklass. Har man inte hört talas om ett däck förut är det viktigt att kolla upp det i tidningarnas tester.
av Rox
Hallå igen!

Visst är det så att man inte skall göra avkall på kvaliten på däcken och de däcken jag har liggandes är Hankook Ventus med ca 7mm kvar.
Men jag tackar för tipset om däckonline och det är en klar prisskillnad med framförallt Volvo.
Jag har Continental contipremium contakt2 fram som är nästan nya och det blir nog samma däck baktill.
Men jag tackar för alla kloka inlägg.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!