NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Någon i detta forum som bytt partikelfilter på sin D5 alt. 2,0d, 1,6d? Efter hur många mil? Kostnad?
av matthh
Det verkar dock vara en rätt svår fråga att få svar på. Alla trådar jag har läst, bl.a. den som länkas, är det en massa "Jag har hört om.." och "jag fick pris på". Men jag har inte sett någon som verkligen har bytt filtret i någon tråd. Det är lite förvirrande minst sagt.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det jag vet är att enligt Bilia så SKALL filtret bytas vid 12000 mils service. Denna service kostae 13100 kr om jag minns rätt.
Filterkostnaden är ca 6000 kr av denna kostnad. Det fylls på additiv samt utförs en större service samtidigt.
Pratade precis med en mekaniker på volvo och han sa :
Additiv fylls på vid 6000mil och vid 12000mil samt partikelfilter byte vid 12000mil och den servicen kostar ca 12-13000 kr beroende på ort/firma, filtret kostar ca 6000kr och detta byts för att temperaturen inte är lika hög som på d5 och 2.4d för dom rengör sig själva eftersom dom har högre avgastemp
Användarvisningsbild
av SvenB
andreaslinder skrev: Additiv fylls på vid 6000mil och vid 12000mil samt partikelfilter byte vid 12000mil och den servicen kostar ca 12-13000 kr beroende på ort/firma, filtret kostar ca 6000kr och detta byts för att temperaturen inte är lika hög som på d5 och 2.4d för dom rengör sig själva eftersom dom har högre avgastemp
Är detta något som försäljarna meddelar presumtiva köpare om? Det har spekulerats här på forumet om försäljarna meddelar kunderna om att det behövs ett oljebyte mellan ordinarie sevicarna på Flexifuelbilarna. Vad är det med 6 st extra oljebyten för c:a 1.000:-/st på 12.000 mil mot en kostnad på 12-13.000:- bara för detta byte på en diesel på lika många mil.
av jumu01
Nu var det ju inte så att filtret med byte kostande 12 -13000 kr utan i denna summa ingår även den stora sevicen!
Om du lägger dessa till den stora sevicen för FF bilar vid 12000 mil så blir kostnaden ungefär likvärdig!
Jag tror att försäljarna överlag mörkar allt som rör servicekostnader undantag de som har fri service till 8000 mil el 3 år det finns även andra avtal hos konkurrenterna speciellt koreanerna!
jumu01 skrev:Nu var det ju inte så att filtret med byte kostande 12 -13000 kr utan i denna summa ingår även den stora sevicen!
Om du lägger dessa till den stora sevicen för FF bilar vid 12000 mil så blir kostnaden ungefär likvärdig!
Jag tror att försäljarna överlag mörkar allt som rör servicekostnader undantag de som har fri service till 8000 mil el 3 år det finns även andra avtal hos konkurrenterna speciellt koreanerna!

Ja självklart så är det inkl stora service med : olja, oljefilter, kupefilter, yttre trafiksäkerhetskontroll, påfylln additiv, byte partikelfilter, bränslefilter osv
Säljarna säger absolut inget, jag beställde min 2.0d den 26/3 och han sa inget så jag fick fråga min kompis som jobbar som mekaniker på samma ställe och han sa att säljarna brukar inte säga nåt.
Den årliga servicen för att assistansen ska gälla kostar 1495:- och då ingår olja, oljefilter och yttre trafiksäkerhetskontroll, och det är ju överkomligt men 12000 mila servicen är lite väl dyr tycker jag men så är det ;)
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]