NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaslinder
Doby skrev:Vad är problemet? Regenereringen är ju bara en rengöring av partikelfiltret och håller på i ca 20 min. Inga problem att köra, blir bara en aning hackigt i gasresponsen.

Hade inte 06an en 5växlad låda? Kan förklara att den drog mer än D5an...

Klart de inte är några problem så men tycker inte en bil av 2010 års modell ska hacka och gå dåligt bara för att den rengör ett filter??
Bättre teknik måste finnas
Men har ju inte fått min bil än så jag ska inte uttala mig för mycket än så länge ville bara höra mig för lite
av dieselputte
Om jag skulle köpa en V50 diesel idag så skulle jag ta D5, drar dock något mer, men det har man igen mot extra kostnader för additiv och byte av partikelfilter för 2,0D, även om byte skall ske vid behov. Skatten är inte så mycket högre på D5.

Kommentar till tidigare inlägg, ja min V50 2,0D har 5 växlad låda och det är möjligt att en 6 växlad låda kan ge mindre förbrukning. Följande skall dock vara förbrukning enligt typgodk av Transportstyrelsen: Helt omöjligt att nå enligt min åsikt. Man kan ju undra om och hur detta verifieras vid typgodkännande?

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 145,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 121,0 G/KM

En undran är ju om diesel är ett bra alternativ om det blir en rejäl högkonjunktur? Det var ju runt 15 kr litern 2008....men jag har fastnat för diesel så det blir väl att bita i det sura i så fall.
Användarvisningsbild
av crumpets
Om ett av problemen för dig var att förbrukningen var för hög, varför är då d5 mer intressant än 1,6D?
1,6an är ju ingen skojmotor direkt men en v50 är ju ingen särskilt tung bil och den blir skattefri fem år.
av perhall
Jag kan förstå resonemanget om D5 vs 2,0D
2,0D är lite roligare än 1,6D men mycket törstigare
D5 är mycket roligare än 2,0D men lite törstigare (eller inte så mycket törstigare som den är roligare).

Jag tror inte att den 6-växlad låda sänker förbrukningen så mycket, oftast blir den mer tätstegad då också... /PH
av jumu01
andreaslinder skrev:Med andra ord ska jag häva mitt köp av 2.0d ? ;) och köpa vilken diesel?? ;)
Köp hellre en 2.4D men då fär du ta en V70 eller gamla D5 om du absolut skall ha en V50, om du har lite extra cash nya D5, provkör nya D5 man blir lyrisk efter provturen, det blir i allafall min nästa dieselmotor om jag köper Volvo!
av dieselputte
Som "Crumpets" skrev så är ju skattebefrielsen en bra morot, sen är det väl en rejäl prisskillnad mellan 1,6 till D5. Man bör väl även ha servicekostnaden i åtanke, rätta mig om jag har fel , men har för mig att D5 serviceintervall = 3000mil och 1,6/2,0D 2000 mil + filter och additiven = stor skillnad. Lite plus i kanten att kamremmen byts först vid 24000 mil, vet inte vad som gäller D5.

Andrahandsvärdet? Kommer dieselpriset att fortsätta vara c en krona under bensinen så kommer andrahandsvärdet att vara bra på samtliga modeller , med lite plus för 1,6 om man byter den innan 3-4 års ålder så nästa ägare får fri skatt 1-2 år. Sticker dieselpriset från bensinpriset som 2008 så är 1,6 D en vinnare.

Jag drar släp en hel del och vill därför ha bra vrid så 1,6 är har aldrig varit ett alternativ för mig. När jag köpte min V50 2.0D fanns inte D5 annars hade det nog blivit en sådan.

Är det någon som vet om angivna förbrukningsvärden på 1,6 och D5 stämmer bra, eller är dessa också glädjesiffror?
av perhall
dieselputte skrev:Som "Crumpets" skrev så är ju skattebefrielsen en bra morot, sen är det väl en rejäl prisskillnad mellan 1,6 till D5. Man bör väl även ha servicekostnaden i åtanke, rätta mig om jag har fel , men har för mig att D5 serviceintervall = 3000mil och 1,6/2,0D 2000 mil + filter och additiven = stor skillnad. Lite plus i kanten att kamremmen byts först vid 24000 mil, vet inte vad som gäller D5.

Andrahandsvärdet? Kommer dieselpriset att fortsätta vara c en krona under bensinen så kommer andrahandsvärdet att vara bra på samtliga modeller , med lite plus för 1,6 om man byter den innan 3-4 års ålder så nästa ägare får fri skatt 1-2 år. Sticker dieselpriset från bensinpriset som 2008 så är 1,6 D en vinnare.

Jag drar släp en hel del och vill därför ha bra vrid så 1,6 är har aldrig varit ett alternativ för mig. När jag köpte min V50 2.0D fanns inte D5 annars hade det nog blivit en sådan.

Är det någon som vet om angivna förbrukningsvärden på 1,6 och D5 stämmer bra, eller är dessa också glädjesiffror?
1,6 stämmer nog bäst av motorerna. Den har ju visat sig riktigt snål i många riktiga tester! D5 är lite glädjesiffror, dock inte lika mycket som i V70II../PH
av Gino
andreaslinder skrev:Med andra ord ska jag häva mitt köp av 2.0d ? ;) och köpa vilken diesel?? ;)
Jag ska sälja min V50 2.0D -05
8000 mil.

Du får den för 130.000:-

Jag funderar på en BMW 118d som ligger under 119 g CO2

Piggare än V50 oxå.
Dock lite liten. Och sen har den inte timer till motorvärmaren eller drag.

Men det får jag hoppa över :(

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.