NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaslinder
Har precis beställt en MY10 v50 2.0d och undrar vad bränsleförbrukningen ligger på i början och hur mycket den går ner när den blir mer inkörd?
Bra motor annars?
Tacksam för svar
av jumu01
Helt beroende av körsätt!
Mellan 0.56-0.70.
Märkte ingen större skillnad från den var ny och nu med 4500 mil på mätaren.
Mycket kort stadskörning driver upp medelförbrukningen.
Landsvägskörning fart mellan 110 - 130 ~0.62
Håller du hastighetsbegränsningarna på vägarna så märks det väldigt tydligt på din dieselförbrukning då ligger den på under 0.54
Men då kunde man lika gärna köpt en 1.6D då skulle förbrukningen blivit ännu mindre!
En sak som driver upp förbrukningen är denna regenerering av partikelfiltret som återkommer i jämna mellanrum beroende av körsätt, man upplever som något är fel på motorn den går lite hackigt, verkligen irriterande!
F.ö inget fel på motorn räcker till i alla lägen!
av andreaslinder
Så Volvo´s siffror kan man inte lita på då?
Har en kompis som jobbar på volvo och han säger att dom går väldigt fint perfekt motor till den bilen .
Och dom har inte haft så mycket problem me den inte motorn iallafall
av jumu01
Stäng av all extra som drar el s.s ECC och annat, kör sedan jämn fart runt 70 km/h och undvik all stadskörning, då kommer du till dom siffror Volvo uppger (0.56)!
Motorn är det inget fel på, det enda jag skulle kunna avvara är partikelfiltret.
av perhall
Motorn är hållbar, goda prestanda, inte särskilt tyst.
Förbrukningen är, måste jag tyvärr säga, högre än väntat. Den drar betydligt mer än t ex en BMW 320dT./PH
av jumu01
Dels pga av de höga servicekostnaderna!
Så konstruktionen av detta partikelfilter är undermåttlig se på andras t.ex D 5:ans, mycket lägre kostnader runt detta!
Något byte av D5:ans partikelfilter är inte aktuell.
När den går in med regenereringen så ökar bränleförbrukningen minst 0.2 dl/mil, bilen går hackigt detta märks speciellt i stadstrafik då du håller en fart lägre än 60 km/h.
Jag skulle inte skaffa mig en ny 2,0D pga partikelfiltret.
av frippe87
Nu har jag aldrig kört en 2.0D men om man tittar på vad andra skriver, tycker o tänker, så verkar det bara vara du som känner av när den regenerering, Bilen kanske bör ses över? Jag har bara hört gott om den motorn jag.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]