Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en V70, kombi, -99, 21 000 mil. Den dricker enorma mänder olja. Förra sommaren gick vi igenom ca 8-12 liter. Den ryker inte blått dock, men den sotar i avgasröret.

I vintras hände dock något lustigt. Temp-givaren och termostaten lade av, så fläkten gick alltid på fullt, och motorn kom aldrig upp i temperatur. Det märktes på att kupevärmen aldrig kom upp (och att temperaturmätaren alltid tod i botten). Och under hela den tiden som det var så försvann oljeproblemet.

Nu när det blev varmare igen vi tog in den för 20 000 mila-service. Då fick vi också termostaten och tempgivaren fixad. Och direkt var problemet tillbaks: 1.5 liter olja på 80 mil... sot i avgasröret.

Vad tror ni? Kolvringar? Ventilpackningar? Eller kan det vara så enkelt som att vi har hällt hel-syntet i den?

/Micke
Grammse skrev:vad sitter det för motor i bilen ?
Oj... förlåt en newbie, men jag har ingen aning. Ingen turbo, så mycket vet jag. Skulle vilja kalla den för "en helt vanlig Volvo". Så enklast möjliga alternativ, förmodligen.

/Micke
av nypa00
MichaelKarnerfors skrev:
Oj... förlåt en newbie, men jag har ingen aning. Ingen turbo, så mycket vet jag. Skulle vilja kalla den för "en helt vanlig Volvo". Så enklast möjliga alternativ, förmodligen.

/Micke
Hej,

Om du går in på mekonomen.se och fyller i regnumret på din bil, så ser du i informationen vad det är för motor i bilen, står under Typinfo, och Motor, ex B5252S.
nypa00 skrev:
MichaelKarnerfors skrev:
Om du går in på mekonomen.se och fyller i regnumret på din bil, så ser du i informationen vad det är för motor i bilen, står under Typinfo, och Motor, ex B5252S.
Enligt Mekonomen:
MODELLINFO

Fabrikat: VOLVO
Modell: V70
Typ: 2.5 20V
Årsmodeller: 1998-1999

TYPINFO

Motor: B5254S
KW: 121

/Micke
av JB80
Har samma problem på min V70 -00 2.4 144hk, skulle vara bra o veta vad problemet kan vara.
Jag har hört nånstans att det kan vara fel olja? Kör på 5/40 castrol nu.
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]

D4 VEA dricker olja

Blow-byn har minskat rejält efter turbobytet.[…]