Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storstek
Hade inne min bil (S70 2.0, årsmodell 98) på verkstad för byte av det främre högra fjäderbenet förra veckan, och efter det noterade mekanikern ett oljud som han identifierade att komma från det främre högra hjullagret.
Efter detta har jag lyssnat efter ljudet, och kommit fram till att ljudet fanns där redan innan bytet. Ljudet kommer en gång per varv som hjulet snurrar, då man hör ljudet oftare ju fortare man kör. Däremot hör jag ingen speciell skillnad om jag svänger höger eller vänster. Ljudet är starkare och hörs tydligare när man sitter på passagerarplatsen jämfört med förarplatsen.

Kan det stämma som mekanikern sa att detta beror på hjullagret på höger framhjul?
Hur kritiskt är det att det byts direkt? --> Vad skulle kunna bli konsekvensen om man avvaktar med bytet?

Tacksam för hjälp.

//Stefan
Användarvisningsbild
av ketto
Ett enkelt tips att kolla om hjullagret är dåligt är att hissa upp framändan på bilen och snurra hjulen, sätt ena handen på fjädern och den andra snurrar du, vibrerar de i fjädern är de ett tecken på att hjullagret har gått!

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]