Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är alltså bara kallstartegenskaperna som är skillnaden på en 0W/30 och en mer rekommenderad 10W/30 på min b230? det är jue bara någon minut bilen är "kall" , jag använder motorvärmare nästan jämt och motorn läcker ej olja. kör ej korta streckor.
pekka88 skrev:Det är alltså bara kallstartegenskaperna som är skillnaden på en 0W/30 och en mer rekommenderad 10W/30 på min b230? det är jue bara någon minut bilen är "kall" , jag använder motorvärmare nästan jämt och motorn läcker ej olja. kör ej korta streckor.
Korrekt, det är enda skillnaden. Så det är det "högra" talet som säger hur viskositeten är vid varm motor. Så glöm allt om tjock eller tunn olja. Men jämför du 10W-30 och 0W-30 så är den senare en syntet och den första troligen en mineralolja dvs 2 olika kvalitetesklasser. ( 0W kan bara vara syntet!) Har du gratis olja, tag synteten, betalar du själv till B230 tag mineralen av dessa två. (På min 40 år gamla V8 kör jag syntet 5W-50 för jag vill ha den högre viskositeten -50 då den är lite sliten i lagrerna)
av *pettson*
Den *minuten* är tills din olja håller brukstemperatur på mellan 60-80 grader. Naturligtvis tjockas oljan till steglöst under tiden oljan blir varmare. Men 8 av 10 haverier sker inom 3 minuter från start. Dom resterande sker på varv med motorn under uppvärmning. En av skillnaderna mellan dom äldre motorerna och dom nyare är att bruksoljetempen uppnås på ett helt annat sätt. Skillnaden blir större ju kallare det är ute.
Håller med i ovan inlägg. Dock ska man inte luras av kall- resp varm- viskositeten..
tar vi 0W-30 så har den (0W) "tjocklek" (vi glömmer vilken sort) ca 3000 vid - 30 grader men 3,8 vid +100 grader. Multigrade dvs varmklassen =30 ger ca 10 vid 100 grader. En gammal rak 30-olja är mer än dubbelt så trög vid start. Så oljan blir tunnare ju varmare den blir, men ju högre varm-viskositet desto mindre tunn i varmt tillstånd. Hmm, blev det enkla krångligt nu?
jag hade nog gått på en 5W-30 olja
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]