Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Var idag på Mekonomen och köpte ett nytt motorfäste av den nya fyrkantiga modellen.
Min gamla bussning var av den runda sorten och dom två gummipelarna i den var båda spruckna till 75% men efter att jag bytt har jag nu mycket mer vibrationer i ratten på tomgång än vad jag hade innan.
Är det normalt att den nya bussningen ger mer vibrationer eller bör jag ta mig en koll på något annat också?
Det nya motorfästet var märkt med Volvos art nr.
Användarvisningsbild
av wissel
Känns som om du har något annat fel,vibrationer i ratten av dåligt motorfäste = tveksamt.
Jag skulle börja längst ut, hjulbultar, fälgar, däck och kolla efter Cordsläpp, sedan jobba dig in mot framvagn osv.....8)
Användarvisningsbild
av Magnus308
wissel skrev:Känns som om du har något annat fel,vibrationer i ratten av dåligt motorfäste = tveksamt.
Jag skulle börja längst ut, hjulbultar, fälgar, däck och kolla efter Cordsläpp, sedan jobba dig in mot framvagn osv.....8)

Jag har inte kört med bilen efter jag bytte fästet utan startade den bara i garaget och lät den gå på tomgång och det var då jag upptäckte att vibrationerna i ratten ökat.
Jag hade inga vibrationer innan varken på tomgång eller när jag körde med det dåliga fästet och bytte det nu bara för att jag ska besikta på Tisdag.
Den gamla modellen på fästet tillåter iofs mer flex än den nya som är mer stum, Kanske beror på det?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Magnus308 skrev:Var idag på Mekonomen och köpte ett nytt motorfäste av den nya fyrkantiga modellen.
Min gamla bussning var av den runda sorten och dom två gummipelarna i den var båda spruckna till 75% men efter att jag bytt har jag nu mycket mer vibrationer i ratten på tomgång än vad jag hade innan.
Är det normalt att den nya bussningen ger mer vibrationer eller bör jag ta mig en koll på något annat också?
Upplever exakt samma sak som du, efter byte av övre motorfäste! Ratten vibrerar mycket kraftigare än tidigare, vid tomgång!
Löste du problemet?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har fått samma fenomen, men jag bytte till en övre bussning i polyuretan så det väntade jag mig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Magnus308
Alucinor skrev:
Magnus308 skrev:Var idag på Mekonomen och köpte ett nytt motorfäste av den nya fyrkantiga modellen.
Upplever exakt samma sak som du, efter byte av övre motorfäste! Ratten vibrerar mycket kraftigare än tidigare, vid tomgång!
Löste du problemet?
Det minskade efter ett tag och nu märker jag knappt av vibrationerna längre.
av hammerin
Jag bytte också ut övre motorfäste, plus där staget är fäst längst ute vid fjäderbenstornen, till polyuretan. Blev riktigt racing med vibrationer i ratten 8)

Tycker hela bilen med växlingar och allt blev mycket tightare och mer distinkt än med det gamla, mjuka skiten :wink:
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]