Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crille70
Hej

Hur ofta bör man byta oljefilter på volvo v70 2.4 03a ?
Och vilken olja bör man använda ?

MVH

Christer
Användarvisningsbild
av greeeken
Oljefilter varje gång du byter olja.
Vilken olja?
TA den som volvo häller i din motor.
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag byta olja och filter varje 10.000km (1000mil).
(Det är oftare än de föreskrivna)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Och jag byter olja och filter var 800:e mil och har gjort så under dom 4 åren jag haft min T5:a och det är ännu oftare än det står i serviceboken :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
crille70 skrev:Hej

Hur ofta bör man byta oljefilter på volvo v70 2.4 03a ?
Och vilken olja bör man använda ?

MVH

Christer
Oljefilter byts isamband meed olje byte.
Var 12 månad eller 2000 mil. det som infaller först.
Oljan bör vara Castrol Den vet jag att den inte ger avlagrinar, som vissa andra gör!
Det ska vara en A3B3 olja eller bättre.
med nån liknande 5w30 / 0W30 / 0W40 / 5W40
Användarvisningsbild
av leiwi
En undran , ni som byter olja /filter vid 800 / !000 mil vad är anledningen till detta ?
Använder ni olja och filter av så dålig kvalitet eller
är det så att ni kanske underskattar motor och olje tillverkarnas forskning ?

Otroligt är det ju ,att kasta ut helt onödiga pengar för att sedan kanske välja att köpa 500 kronors däck eller reservdelar av tveksam kvalitet.
Användarvisningsbild
av wissel
leiwi skrev:En undran , ni som byter olja /filter vid 800 / !000 mil vad är anledningen till detta ?

Otroligt är det ju ,att kasta ut helt onödiga pengar för att sedan kanske välja att köpa 500 kronors däck eller reservdelar av tveksam kvalitet.
Jag räknar hellre timmar som motorn snurrat, dom flesta har kanske en medelhastighet på 65 km/tim. Räkna då 1000 mil. Hur många timmar har oljan snurrat med slitage, drivmedelsrester, olika temperaturer ?
Det blir många timmar det.
Jag byter också vid 1000 mil.
8)
Användarvisningsbild
av camaro69
leiwi skrev:En undran , ni som byter olja /filter vid 800 / !000 mil vad är anledningen till detta ?

Vilken otrolig tur att vi lever i ett fritt land, så att det är upp till var och en när man byter olja i sin bilmotor.
Vem fan har skrivit om att köpa däck av dålig kvalitet? Ingen i den här tråden förutom du "leiwi". Jag tror inte att dom som byter olja ofta snålar på andra detaljer till bilen.

Du får fem åsnor av fem möjliga i betyg för ditt inlägg "leiwi".
Användarvisningsbild
av Kaxe
Haha, jag byter olja och filter var 800:e mil för att jag vet att det är bättre för motorn än om jag bytt vid 1500 mil, sen är väl nästa köpare av min bil lite tryggare kanske i sitt köp av bil, vad gäller däck så har jag köpt vinterdäck och sommardäck för 20000 kr dom sista 2 åren till min bil + att jag lagt ut c:a 10000 kr på framvagnen förra året vad gäller hjullager och länkarmar mm så jag tycker att jag kostar på min bil mer än vad jag egentligen skulle behöva men då är den i toppskick åckså, ja just ja , har ju bytt LMM + stift + lite annat för 6500 spänn + fulluppdatering vad gäller mjukvara till bilen också så min bil är då servad fullt ut.
Användarvisningsbild
av jimDK
Topskick Kaxe,thumbs up 8) låt mig veta när du ska sälja vagnen :wink:

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]