Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasO
Eftersom att det är en firma så har jag väl reklamationsrätt och hela baletten? 8)
De säger att besiktningstid är beställd men jag kan ju inte ställa på bilen och bränna hem heller. Den måste ju vara besiktigad. Vi får se hur jag gör...
av PDK
Men om dom försöker att sälja den som en "gör det självare", har man då fortfarande reklamationsrätt m.m?
Trafikgaranti har du en månad, då är det bra om du får den besiktad, då måste dom åtgärda ev. fel inom vad som gäller trafikgaranti? Rätta mig om jag har fel?

Det är väl upp till köparen och försöka hitta felen? Om det finns några vill säga?

Vet att jag själv köpte en bil som var obesiktad, långmilare... Då besiktade säljaren bilen på firman jag köpte av och åtgärdade tvåor som dök upp på besiktningen. Hade något med trafiksäkerheten att göra. Då var det bromsar fram, stötdämpare bak och bromsslangar fram.
av NiklasO
Jag vet faktiskt inte.
Jag ska kika på den och några 855or som dök upp under kvällen idag så får jag väl se vad jag gör. Får snacka med dem på firman också.
av NiklasO
Om vissa skador skall ersättas av säljaren så rör jag förstås inget själv.
Det finns ju en obligatorisk varudeklaration och den ska ju stämma med verkligheten och om bilen har större fel som inte finns med där så kan man ju anta att säljföretaget ligger lite illa till.

KO:
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... handlare1/ :)
Ang. reklamation vid bilköp:
http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/ ... lhandlare/

Det är alltså konsumentköplagen som gäller och den har jag koll på. Den gäller förstås inte vid privatköp.
av Anders8
Den utannonserad V70 Classic - 00 verkar väl vara ett ovenligt bra köp OM det inte är några allvarligare fel ...grattis om du köper den !
Helt rätt utrustning och årsmodell och färgen är en av de snyggare tycker jag.Du slipper automat och AWD vilket enbart skulle vara ett minus på en så pass gammal bil om du nu inte behöver detta förståss
av NiklasO
Jag kan säga så här. Utsidan såg riktigt bra ut sånär som på sjukt mycket repor på kofångaren bak.
Insidan... herregud. Om de inte har drivit en kennel i bilen så undrar jag vad de har gjort. Otroligt sliten. Knappar, tändningslås, säten. ALLT var otroligt slitet. Plasten på nyckeln var nästan helt bortnött också.
Motorn såg inte heller helt tiptop ut och bilen dog direkt efter första starten... Jag provkörde inte ens.

Det blev alltså INTE den. ;)

Var och tittade på en 850 kombi -97 ca 22 000mil också.
Den såg väl bra ut förutom en krockskada som skulle lagas.
Sen har jag ju suttit här en del och vet vad jag ska titta efter.

Övre motorfästet, gummit sprucket.
Ena krängningshämmaren död.
Kupéfläkten på väg att dö när som helst.
Något oroväckande läckage från något ställe jag inte riktigt kunde se. Vevaxeltätning kanske.
Fin stråle av rök ur oljestickan så där verkade ventilationen tät.
Skyddsbälgen på ena sidan till drivningen var sprucken.

Positivt var att ACn fungerade och var nyservad.
Nybesiktigad.
Packbox och koppling var bytt 05.

Han ville ha 20 000 men jag tvivlar på att han får det...
av NiklasO
Kollade på en 850 kombi (aut) -97 idag.
Hade gått runt 23 900.
Han ville ha 25 000.
Kamremmen hade gått för långt både till mil och årtal = direkt till verkstad.
Ej servad senast 2000 milen = gammal olja m.m.
Kupéfläkten skrek som en .. jag vet inte vad = byte.
Övre motorfäster HELT SLUT = byte.
Bakluckan ville inte stanna i öppet läge.. byte av cylindrarna där.
Skatten ej betald och förfaller denna månad.
En hel del olja på toppen (hade även runnit ner på plåten över.. grenröret?).
Misstänker att den läcker från oljepåfyllningen.
Mycket bytt i framvagnen. Packboxen mellan motor och låda bytt för ca 1 år sedan men vevhusventilationen verkade inte riktigt bra. Mycket rök och tryck ur oljestickan...
Automatoljan såg bra ut.
Fungerande AC. Förra ägaren hade bytt något som gick på närmare 10 papp.

Skulle ni ha gett 25 000 för den? Han kunde gå ner till 20 men när vi kollade skatten så ville han ha 22 eftersom att han åkte på skatten för att han ägde bilen den 1a.

Vi sa nej.
Är jag helt ute och cyklar?

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]