Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

De flesta här på forumet har lr har haft problem med oljud från framvagnen på sina bilar (jag är en av dessa). Mitt problem löst numera med nya fjädersäten och isolatorer men undrar om nån har bilder på hur man sätter dit en bit trädgårdsslang för att få tyst på ytterligare oljud (har fortfarande ett litet knäppande/knakande ljud från höger fram tror jag det är). Kan ju vara så att isolatorn redan börjat att slitas ned eftersom dessa mest påminner om tunna plastbelagda sköra packningar lr nåt sånt ?:-/ Denna reparation gjordes sista oktober förra året så det har gått några månader sen.

Många här nämner just detta med trädgårdsslang som man "monterar" på fjädern och en del har gjort detta med lyckat resultat men nån som har tagit bilder på hur man gör detta exakt?? Tror många här gärna skulle vilja att någon vore snäll och dokumenterade detta med bilder så att de lättare skulle kunna fixa detta, en liten instruktion s a s.
Volvo4life skrev:Ledsen har ingen tillgänglig bild! Men skippa trädgårdsslangen och köp slang på typ Helmia som är avsett för ändamålet! Kostade 30kr till bägge sidorna och Helmia gjorde monteringen gratis i samband med däckskifte!
Det fick tyst på min bil! :-)-)
Ok ska kolla upp detta!

Edit: För långt att åka för min del tyvärr så det får bli trädgårdsslang. Så frågan kvarstår.
Lysande bra bild. gjorde likadant, fast bara med hjulet i luften utan att demontera något. Blir inte lika proffsigt och kanske inte lika bra men fungerar. moterar på slangen och skjuter den nedåt så långt det går. Blir en bit som inte får slang men funkar bra ändå.
III skrev:Lysande bra bild. gjorde likadant, fast bara med hjulet i luften utan att demontera något. Blir inte lika proffsigt och kanske inte lika bra men fungerar. moterar på slangen och skjuter den nedåt så långt det går. Blir en bit som inte får slang men funkar bra ändå.
Kan man inte få på slangen om man delar på den i mitten asså skär den längst med s a s?? Just för att slippa demontera fjädern (det är ju inte alla som kan lr har möjlighet till det)
helgonet1 skrev:
III skrev:Lysande bra bild. gjorde likadant, fast bara med hjulet i luften utan att demontera något. Blir inte lika proffsigt och kanske inte lika bra men fungerar. moterar på slangen och skjuter den nedåt så långt det går. Blir en bit som inte får slang men funkar bra ändå.
Kan man inte få på slangen om man delar på den i mitten asså skär den längst med s a s?? Just för att slippa demontera fjädern (det är ju inte alla som kan lr har möjlighet till det)
Går jättebra. Det är precis så det är gjort på bilderna också. Det står "uppskuren slang".
Nu började jag fundera lite...jag fick tyst på mitt klonk vä-fram genom att vända original "slangarna" så att den avskavda delen hamnade uppåt så att säga. Dock har jag ett ganska irriterande gnekande kvar och kanske är det så att det fortfarande gnider på något sätt i fjäderskålen. Jag tror inte min -02:a har gummisäten i skålarna.

Jag är inte så sugen på att skruva isär hela fjäderbernet, men borde man inte kunna använda ett par fjäderkompressorer för att lyfta fjädern från skålen så att man kan trä på en garderna-slang så att slangen täcker även fjäderänden? Om det går, funkar det att använda två rejäla spännband för att dra ihop fjädern? (Har för mig att jag sett någon göra det på någon bild.) Jag har ingen lust att köpa "riktiga" fjäderkompressorer för att bara testa om jag blir av med gnekandet... :roll:

Mvh
/Fred
Fred skrev:Nu började jag fundera lite...jag fick tyst på mitt klonk vä-fram genom att vända original "slangarna" så att den avskavda delen hamnade uppåt så att säga. Dock har jag ett ganska irriterande gnekande kvar och kanske är det så att det fortfarande gnider på något sätt i fjäderskålen. Jag tror inte min -02:a har gummisäten i skålarna.

Jag är inte så sugen på att skruva isär hela fjäderbernet, men borde man inte kunna använda ett par fjäderkompressorer för att lyfta fjädern från skålen så att man kan trä på en garderna-slang så att slangen täcker även fjäderänden? Om det går, funkar det att använda två rejäla spännband för att dra ihop fjädern? (Har för mig att jag sett någon göra det på någon bild.) Jag har ingen lust att köpa "riktiga" fjäderkompressorer för att bara testa om jag blir av med gnekandet... :roll:

Mvh
/Fred
Det vete attan då får du nog ta så ini @%&$¤ :-O) . Det behövs fjäderkompressorer för detta då fjädern är rätt så svår att trycka ihop.
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]