Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoR+s60
hej!

Jag har precis köpt en s60 -01.

Dagen efter att jag hämtat bilen så skulle ja starta den och köra ut den ur garaget. När jag skulle lägga in en växel så var den skit seg man får ta i så man S**ter på sig innan man får in en växel!!!!
Är detta ett vanligt problem, och vad ska jag göra??? :(
Användarvisningsbild
av G-kraft
Detta är tyvärr ett vanligt problem på vissa s60 och v70n,, svårt att lägga i 1.ans växel och back växeln....Många gånger har det räckt med att smörja växel lådan ...och då fungerar den utan problem....

Det är jobbigt att gå på det problemet själv om man inte är händig med bil så att jag rekommenderar inte det...lämna in den till volvo och kolla vad det kostar...samt låt den stå över en natt och på morgonen kolla under bilen om det läcker olja vid mitten...inte under motorn....

Tror det är det som är problemet med din bil,
av Frigge
Problemet du har är att kopplingslamellen kärvaar på axeln, testa genom att stänga av bilen när symtomet är framme. OM den är lätt att växla då är det lammellen. Kolla med företaget du köpte bilen av,borde vara garanti från deras sida ??

/Fredrik
Användarvisningsbild
av G-kraft
Frigge skrev:Problemet du har är att kopplingslamellen kärvaar på axeln, testa genom att stänga av bilen när symtomet är framme. OM den är lätt att växla då är det lammellen. Kolla med företaget du köpte bilen av,borde vara garanti från deras sida ??

/Fredrik
är det en stor kostnad om det är lammellen ? samt om det kärvar också när bilen står still och är släckt....är det smörjning som gäller då !??!
av Frigge
Man måste demontera växellådan för att kunna smörja axeln, ev byter man koppling på samma gång. Om det inte kärvar när motorn är avstängd är det detta fel.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av henka35
Mycket vanligt fel. Jag har det och nästa alla som jag känner med S60/V70N.
En kompis fick det efter typ 500 mil i hans V70 2.4 -04. De fixades på garantin. Inget man lägger ner pengar själv på. Men om du kan få det på typ MRF eller liknande. Så är det värt ett försök.
Man brukar bara behöva smörja axeln i v-lådan.

/Henrik
av volvoR+s60
hmm?? tack för hjälpen.
Jag ska se om jag kan få detta på garantin.
Volvo kanske borde återkalla lite bilar?? Det ser ju ut att va problem på flera bila..
av perjak
Är det någon som kan bekräfta eller demetera att problemet uppstår på alla typer manuella lådor och alla årsmodeller.

ag har hört flera som haft problem med -03 och -04. Jag har ju en -06 med 6-växlad låda. Förekommer det på den typen också?
Användarvisningsbild
av Danneman
Nej.. Verkar som volvo har använt fel sorts fett på axeln.
Att det blir seg/lim:aktigt.
Men det förekommer inte på nyare modeller.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Hade samma problem på min S60 -02.
Nu fick jag mitt jobb gjort på garantin, men av nyfikenhet frågade jag vad det skulle kostat.
8.900:- skulle de ha tagit ut av en privatperson.

Enligt Helmia i Karlstad struntar folk som sagt i att lämna in bilen, utan kör som vanligt då det kostar MYCKET pengar.
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]