- fre 26 mar 2010, 22:45
#393229
Hej Allihopa !
Jag har en 850 GLT 1996 års model med B5254 S motor. Bilen har gått 20850 mil.
Jag beslutade mig häromdagen att lämna in bilen till min mekaniker för att byta kamrem samt vattenpump.
När mekaren tog av kåpan över tändstiften sa han att de "badade av olja därunder " han kollade olje stickan å den visade ej någon olja på den , men däremot s.k sludge ......så han slog på 2 liter (när jag kollar stickan nu e de över max).
Jag tar på mig att jag glömt kolla oljan men varningslampan har inte lyst.......
Han sa också att när han startade bilen i verkstaden så såg han en tunn blå-lik dimma från avgaserna....
Hans råd till mig var att avyttra bilen för att det troligen är något på gång med motorn......
Jag har innan haft planer på att renovera vevhusventilationen men inte fått tummarna loss...
Jag föreslog att göra det , med tanke på att det e därför den trycker ut oljan kanske via oljelocket.....
(är lite blött där så jag har satt dit en ny packning nu )
Han tyckte inte det va lönt att lägga ner resurser på bilen det kommer eventuellt sluta med motorbyte,, :-O
(Om nu vevhusventilaionen är igensatt vilket jag,med tanke på all sludge på stickan tror , kan det bli så högt tryck att det kan tryckas in olja i förbränningsrummet ? )
Jag är lite konfunderad ,för att bilen går så kanon bra , jag har inte upptäckt ett enda blåröksmoln från avgaserna ,men sambo körde bakom mig å jag drog på å motorbromsa etc etc utan ett ende litet blåröks moln.....
Samt så drar bilen så himla fint utan att tveka eller pluddra eller nåt ...kort sagt den går skitbra ... :D
Jag tycker mycket om min bil så jag var inne på volvo idag och beställde ny olje fälla samt slangar för
jag känner att jag inte vill ge upp än å sälja den :(
Tacksam för synpunkter angånde mitt dilema
E motorn kass ? :-O)
Mvh
Basse
.
Jag har en 850 GLT 1996 års model med B5254 S motor. Bilen har gått 20850 mil.
Jag beslutade mig häromdagen att lämna in bilen till min mekaniker för att byta kamrem samt vattenpump.
När mekaren tog av kåpan över tändstiften sa han att de "badade av olja därunder " han kollade olje stickan å den visade ej någon olja på den , men däremot s.k sludge ......så han slog på 2 liter (när jag kollar stickan nu e de över max).
Jag tar på mig att jag glömt kolla oljan men varningslampan har inte lyst.......
Han sa också att när han startade bilen i verkstaden så såg han en tunn blå-lik dimma från avgaserna....
Hans råd till mig var att avyttra bilen för att det troligen är något på gång med motorn......
Jag har innan haft planer på att renovera vevhusventilationen men inte fått tummarna loss...
Jag föreslog att göra det , med tanke på att det e därför den trycker ut oljan kanske via oljelocket.....
(är lite blött där så jag har satt dit en ny packning nu )
Han tyckte inte det va lönt att lägga ner resurser på bilen det kommer eventuellt sluta med motorbyte,, :-O
(Om nu vevhusventilaionen är igensatt vilket jag,med tanke på all sludge på stickan tror , kan det bli så högt tryck att det kan tryckas in olja i förbränningsrummet ? )
Jag är lite konfunderad ,för att bilen går så kanon bra , jag har inte upptäckt ett enda blåröksmoln från avgaserna ,men sambo körde bakom mig å jag drog på å motorbromsa etc etc utan ett ende litet blåröks moln.....
Samt så drar bilen så himla fint utan att tveka eller pluddra eller nåt ...kort sagt den går skitbra ... :D
Jag tycker mycket om min bil så jag var inne på volvo idag och beställde ny olje fälla samt slangar för
jag känner att jag inte vill ge upp än å sälja den :(
Tacksam för synpunkter angånde mitt dilema
E motorn kass ? :-O)
Mvh
Basse
.