Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Köpte bilen i januari en 850 95a 10 vent till min dotter, har stått sedan dess ,har kollatupp lite grejor undertiden, renjort vevhus vent mm , mm .startade upp den i dag gick fint i ca 5-10 min sedan stannade den ,jag starade den men verkade inte tåla gas då bluddrade den, kom fram till att den inte verkar ladda, kan jag ha kommit åt någon kabel när jag rnjort vevhus venten, kollade lite på laddningsregulator ,varför är de så dyra 1500-2000 kr , laddnings lampan lyser inte när den går,får söka vidare i morgon när de blir ljust :roll:
Senast redigerad av 1 Janne3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Janne3
lite knepigt problem tog startkablar från v70in skruvade lös stift och blåste rent startade fint, kör jag bilen med endast parkering har jag 13.9 volt men lastar jag på mera som fläkt elruta elsäten mm så sjunker spänningen ner mot 12v även mindre ,stänger jag all last kommer spänningen upp mot nära 14 volt, men den går helt plötsligt inte att starta , typ dåligt batteri ,kan både batteri och generator lagt av samtidigt ??? skall pröva med ett annat batteri i morgon
Användarvisningsbild
av js1
Nej, knappast troligt men om den laddar dåligt blir ju följden att batteriet tar stryk.
Den borde kunna hålla spänningen även när du belastar med ljus, fläkt etc, generatorn ska väl ge en hundra Amp ca.
Att prova med ett annat batteri om du har möjlighet och hålla koll på spänningen vid olika belastning är väl en god ide.
Användarvisningsbild
av Janne3
De va batteriet som spökade kunde inte tro det när bilen stått ute i 2-3 veckor och startade hur lätt som hellst.Och efter bilen gått på tomgång ca 10 min och gick ej att starta ,måste ha start kablar, men nu rockar de på ha en tevlig Helg :mrgreen:

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]