Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
leiwi skrev:jag skulle nog kolla upp det där med släpvagnsvikten om du skall montera dragkrok, jag har fått uppgift om att släpvagnsvikten är 800 kg på drivE
Nä det stämmer inte, den är 1300kg på 1.6D. Normalt ligger annars V70 på 1600-2000kg beroende på motor, men DRIVe och 2.0F har lägre släpvagnsvikt av förklarliga skäl.
av Lövet
S40/V50 DRIVe med täckt grill och S/S har 800kg. Men inte V70.
av AndS
Det är svårt att ge denna typen av råd då det trots allt är det egna behovet och värderingen av bil som avgör.
För egen del med privatägd, vill jag ha en bil som fungerar att transportera mig i bekvämt och med hyfsad tryck i motorn framför allt vid omkörning då jag kör merparten vid sidan av våra motorvägar, dvs landsbyggd, där man får nyttja de raksträckor som finns så gott det går. Så jag rullar med en Polestar diesel 2,4.
Skulle jag köra merparten i stadstrafik och ganska mycket motorväg så skulle jag nog kunna snegla lite på en 1,6D, men sedan lik förbaskat köpa ett motorstarkare alternativ.
Samt en dragkrok då jag trots allt har egen kärra som rullas i trafiken flera gånger i månaden. Däremot är jag nästan helt ointresserad av alla andra tillbehör, så för min del går motor före finesser, men man kan ju även välja båda om man så vill.
Har man dessutom en förmånsbil så tillkommer ju ytterligare parametrar som i de flesta fall styr och begränsar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tilläggas skall att man på B-kort inte får dra så jätte mycket med nån V70II oavsett om bilen i sig får dra 2 ton!
Användarvisningsbild
av P1800
I mitten av 80-talet såldes Mercedes 200D i sverige, kan man gissa på 60 DIN? 300D hade väl 82 DIN och ansågs vara snabb.0-100 på16 sekunder? Idag ses 109hk i en V70 som okörbart. Ändå har möjligheterna att använda bilens prestanda beskurits enormt under samma period. Förnuftsmässigt är nog 1.6D tillräckligt men vem köper bil på fönuftsgrund om vi är helt ärliga mot oss själva? I så fall skulle vi nog alla åka Skoda Fabia eller något annat lika läckert. Jag valde en 175 hk 2,4d manuell och är jättenöjd med bilen, även om det finns en massa småfel som inte hör hemma på en bil i prisklassen.
av perhall
P1800 skrev:I mitten av 80-talet såldes Mercedes 200D i sverige, kan man gissa på 60 DIN? 300D hade väl 82 DIN och ansågs vara snabb.0-100 på16 sekunder? Idag ses 109hk i en V70 som okörbart. Ändå har möjligheterna att använda bilens prestanda beskurits enormt under samma period. Förnuftsmässigt är nog 1.6D tillräckligt men vem köper bil på fönuftsgrund om vi är helt ärliga mot oss själva? I så fall skulle vi nog alla åka Skoda Fabia eller något annat lika läckert. Jag valde en 175 hk 2,4d manuell och är jättenöjd med bilen, även om det finns en massa småfel som inte hör hemma på en bil i prisklassen.
60 DIN stämmer, 300D fick dock 88 DIN redan 1980 och passerade 100 i slutet av 80-talet... visst är det som du skriver men bilarna har också blivit tyngre. Men upplevelsen av kraft har minskat genom tystare bilar etc. En 244GLT tidigt 80-tal upplevde jag som en pigg bil, skulle tro att 0-100 ligger mellan 10 och 10,5 sek, dvs samma som en V70N 140 hk som jag upplever som seg - också i den direkt jämförelse. Vad kan vår 525iA -04 som jag upplever som rätt seg gå 0-100 på? 8,5-9? Som en 323i-79, en vansinnigt pigg bil, tycker jag även om jag kör en idag.
PH
av PeterTh
Eftersom jag numer har passerat 40 år så har tydligen hjärnan kickat in en del när det gäller bilval. Beställde privat en 1,6d för en vecka sedan baserat på totalekonomi och miljöaspekter. Jag kör cirkus 4000 mil om året och då blir skillnaden märkbar till en 2,4d. Jag har väl tidigare inte prioriterat motorstyrka direkt men man har ju haft sin del av lite udda bilval som min gamla Land Rover serie III. Över 2,5 ton och 68hk. Det gick inte att ange 0-100 tider eftersom man aldrig nådde dit... När jag provkörde 1,6:an upplevde jag den inte som direkt slö och naturligtvis inte heller som en raket utan jag skulle vilja säga "tillräcklig". Vi får väl se om vi ångrar oss men det känns som ett helt rätt val just nu. Sedan nämndes 12000 milaservice ovan och jag kan meddela att jag har fått ett pris på den servicen på 14800kr eftersom man byter partikelfilter då. Jag planerar att köra 4000 mil om året i 36 månader vilket ger ett serviceavtal på 903kr/månad. Dyrt är det men kalkylen klarar det ändå. Förhoppningsvis når jag inte 12000 mil innan byte men vi får väl se.

Mvh
Peter
av Steff 99
perhall skrev:
P1800 skrev:I mitten av 80-talet såldes Mercedes 200D i sverige, kan man gissa på 60 DIN? 300D hade väl 82 DIN och ansågs vara snabb.0-100 på16 sekunder? Idag ses 109hk i en V70 som okörbart. Ändå har möjligheterna att använda bilens prestanda beskurits enormt under samma period. Förnuftsmässigt är nog 1.6D tillräckligt men vem köper bil på fönuftsgrund om vi är helt ärliga mot oss själva? I så fall skulle vi nog alla åka Skoda Fabia eller något annat lika läckert. Jag valde en 175 hk 2,4d manuell och är jättenöjd med bilen, även om det finns en massa småfel som inte hör hemma på en bil i prisklassen.
60 DIN stämmer, 300D fick dock 88 DIN redan 1980 och passerade 100 i slutet av 80-talet... visst är det som du skriver men bilarna har också blivit tyngre. Men upplevelsen av kraft har minskat genom tystare bilar etc. En 244GLT tidigt 80-tal upplevde jag som en pigg bil, skulle tro att 0-100 ligger mellan 10 och 10,5 sek, dvs samma som en V70N 140 hk som jag upplever som seg - också i den direkt jämförelse. Vad kan vår 525iA -04 som jag upplever som rätt seg gå 0-100 på? 8,5-9? Som en 323i-79, en vansinnigt pigg bil, tycker jag även om jag kör en idag.
PH
Allt som klarade 0-100 på ca 10 sek på 70-80 talet var vansinnigt snabbt, jag köpte en ny Volvo 164E Aut -1972 den åkte ifrån det mesta, men jag är tveksam om den klarade sprinten på 10 sek, det var nog så att den behövde både 11 o 12 sek eller mer...men snacka om att bli pressad mot ryggstödet när man tryckte plattan i botten. :mrgreen:
av suk215
Variosboy skrev:Tilläggas skall att man på B-kort inte får dra så jätte mycket med nån V70II oavsett om bilen i sig får dra 2 ton!
min v70 2,4D -10 ( som jag haft 1 vecka :D , supernöjd !!!!! ) får enligt transportstyrelsen dra 1200kg på b-kort ( p.g.a att totalvikten på bilen är 2300 kg :shock: :shock: :shock: ) .... 2300 bil + 1200 släp =3500 kg

sen får den dra 1800 med BE ( bil med tungt släp )

får man nog ta be kort iframtiden .... för inte fan går det att ha en 1200 kg husvagn med komplett barnfamilj :???: :???:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Eller lobba för att höja totalvikten till EU:s nivå! Så man slipper möta små pyttebilar med stor husvagn efter bara för att det ska vara lagligt!

Det är konstigt att inte 0-visonsivrarna jobbar på det, för även om en liten bil med stor husvagn i sig INTE är med i olyckor, så borde statistiken bli bättre om folk kunde ha bilar med rejäl motorkraft så de slipper bli omkörda stup i kvarten, omkörda av de som kanske är vanligare att hitta i olycksstatistiken.. för ju färre omkörningar det blir, det färre omkörningsolyckor blir det ju per automatik..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]