Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

30.000mil, mellansverige,ej läckage, - använder alltid motorvärmare under 0 grader.

Jag vet att man alltid ska titta i instruktionsboken men jag tänkte om det fanns någon nyare olja som sänker bensinförbrukningen, typ någon med lägre viskositet.

Alternativt en tjockare olja för att "gotta till det" ner i motorn så den spinner på ytterligare 30.000 problemfria mil?
och med tjockare olja tillkommer troligtvis högre förbrukning misstänker jag.
det är så liten skillnad på de alt du uppgett att något resultat i bensinförbrukningen lär du inte märka.
Är olje byte gjort regelbundet så kan du välja vilken du vill av de.
Det vore skillnad om du gick från mineral till helsyntet då kan det börja läcka och ha sig
av *pettson*
pekka88 skrev:stämmer det att en gammal motor har svårt att pumpa runt en så "tunn" olja som 0w/30 helsyntet? typ i en b230F
Ja pumpen är inte konstruerad för såpass tunn olja. Och pumpens kapacitet ökar inte med miltalet. Men ta heller inte för tjock olja. Pumpen klarar inte det heller.
kan skillnaden mellan 0W och 5W vara så stor? snackar vi varm motor rekomenderas det ju till vissa BMW M5 en (X/60) olja har jag hört, men den borde väll kunna köras på en (X/30) också?....där är "spelet" bra mycket större på den "varma" sidan

"Pettson" -teach me!! :wink:
5W-50; Viskositet 5 i kallt tillstånd dvs vid start, viskositet 50 i varmt tillstånd.
Pumpen klarar både 40 och 50 utan bekymmer. Syntet bättre men dyrare. På din gamla rova duger mineralolja. En syntet "sköljer" inte rent, men den renar bättre dvs skiten tas hand av oljan.. Oljefilmen har längre molekylsträngar vilket kort innebär att oljan håller längre. Den lägre friktionen i syntet gör att oljetrycksmätaren visar lägre värde men ändå är smörjningen bättre. Men som sagt. en mineral på 10W-30 är ok. Som svar på din fråga, är -50 bättre för dingamla motor än -40
av *pettson*
pekka88 skrev:kan skillnaden mellan 0W och 5W vara så stor? snackar vi varm motor rekomenderas det ju till vissa BMW M5 en (X/60) olja har jag hört, men den borde väll kunna köras på en (X/30) också?....där är "spelet" bra mycket större på den "varma" sidan

"Pettson" -teach me!! :wink:
Först av allt så jämför inte äpplen och päron. Med det menar jag först .. jämför aldrig möjligheterna för en ny eller nyrenoverad motor och samma motor i slitet skick. Och jämför aldrig en motor grundkonstruerad 1974 med en motor konstruerad sådär 20-30 år senare. Lite har hänt i teknikväg. Jämför vi först oljepumparnas konstruktion och självläckage som är det som natt och dag. Jämför vi sen hur oljekanalerna är uttänkta och dimensionerade så är det lika stor skillnad där.

Först av allt är det ju så att 0w och 5w är inte så stor skillnad mellan, skillnad är det naturligtvis men inte så otrolig.. Vi pratar ju om viskositeten i kallt skick. Men din motor är inte konstruerad för nån av dom egentligen. 5W är det lägsta din motor ska gå på om pumpen håller nyspec. 10W är mera att rekommendera om den börjar bli till milen. Skälet till att jag nämner 5W är för att det är den vanligaste helsynteten helt enkelt. Att slänga i en olja som sen blir 50 eller 60 när den blir varm är ju en mysig tanke, men du kör säkert sällan racing med partiella temperaturer på strax under 200grader för oljan och du har säkert inte uppgraderat din oljepump? Din motor är konstruerad för en 10/30, 10/40 olja egentligen. Tunnare olja ger din motors oljepump sugproblem om den uppvisar minsta slitage. Den är inte tät nog att kunna suga hur tunn olja som helst. Samma problem uppstår när vi går på för tjock olja. Pumpen är inte kraftig nog att kunna pumpa runt för tjock olja. En för tunn olja ger dej flödesförlust, en för tjock olja gör det samma.
Flödesskillnaden gör inte nåt jättestort i en motor som är frisk och osliten, men när vi kommer till en motor som är lite sliten så kommer flödesminskningen göra radikala saker i värsta fall, beroende på hur stor tryckförlusten är. Först är ett ökat spel i vevlagren, trots bättre smörjning så leder det till att dom mekaniska påfrestningarna hamrar ned lagren mycket tidigare. Spelet i en gammal konstruktion på motor är mycket stort jämfört med nyare, efter en tids slitage blir det ännu större och det spelet täcks med tjockare oljefilm. Men tjockheten i det här fallet täcks med flöde, inte med viskositeten. Vi är alltså beroende av flödet. Bäst flöde får du med dom oljetyper som står i din orginalhandbok. Dom gånger du ska göra avsteg från detta är när du kör på ett sätt som är utanför spec. Eller om du trimmat, eller annat. Den nya oljespecen ska då sättas av den som trimmar.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]