Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Titti skrev:Hey, what's your problem?...

Nu har jag tagit isär oljetråget... såsom att det sitter fast mot höger framhjul till... som om det är någon slang lr dyligt som jag glömt men hittar inget?!.. Vad kan det vara?!

MVH

Titti
lossa bränsle röret på baksidan där drivaxeln har sitt stödlager (om du har den dragningen på din motor)
sen lossar du & tar bort motorkudden som motorn står på påhjälpramen.
Bilen har varit lite på "hold" ett tag...Men nu fortsatte vi och försökte. Vi får fasiken inte ner tråget! .

Allt! är löst... Det enda som händer är att en (bränsle?)slang kommer i kläm på höger sida. Hur kommer vi runt den?
Vi har lossat fästet (Den svarta bygeln) och det går att röra slangen lite grand (Men den hamnar fortfarande i kläm.

lossa bränsle röret på baksidan där drivaxeln har sitt stödlager (om du har den dragningen på din motor)
sen lossar du & tar bort motorkudden som motorn står på påhjälpramen.
Jag tror att jag lyckats lossa slangen tillräckligt. Vad menar du med motorfästet. Var sitter det med näsan i färdriktningen och med sumpen som utgångspunkt.

Snälla hjälp vi har provat ALLT! (utom det rätta) och börjar bli minst sagt,.. Frustrerade! :evil: :evil: :evil: :evil:

MVH

Titti
oavset var i en bil jag håller på o skruva så bruka jag göra följande när nått är ivägen. SKRUVA BORT.
Ta med dig en lampa o lys lite, du bör hitta ett motorfäste på hjälpramen, som bräsnleröret runder lite lätt. ta bort allt som är ivegen, altså bort med motorkudden.
har du tagit bort oljestckan?
Jag förstår att man behöver ta loss det som sitter ivägen. Men grejen är den att det röret som kommer i kläm mot någon form av ram får jag inte väck!.. Jag försöker peta det upp/Ner hit eller dit.. Det kommer ingen vart alls!..

Jag skall försöka fotografera... Imorgon... Jag är inte där bilen är...

Finns det ett "motorfäste" till höger om oljesumpen? (Till höger menar jag om man kör bilen)..

Ska man bara lyfta tråget rakt ner? Eller måste man lyfta av det "lite till höger" först? Det sitter juh som ett rör där inne med en tratt på (Jag antar att det är oljesilen?) i denna "tratt" fastnar sumpen. Måste man ta ner sumpen på högra sidan först?...

Tycker Haynes var mycket dålig i sin beskrivning denna gång.
MVH

Titti
av *pettson*
Titti skrev:Jag förstår att man behöver ta loss det som sitter ivägen. Men grejen är den att det röret som kommer i kläm mot någon form av ram får jag inte väck!.. Jag försöker peta det upp/Ner hit eller dit.. Det kommer ingen vart alls!..

Jag skall försöka fotografera... Imorgon... Jag är inte där bilen är...

Finns det ett "motorfäste" till höger om oljesumpen? (Till höger menar jag om man kör bilen)..

Ska man bara lyfta tråget rakt ner? Eller måste man lyfta av det "lite till höger" först? Det sitter juh som ett rör där inne med en tratt på (Jag antar att det är oljesilen?) i denna "tratt" fastnar sumpen. Måste man ta ner sumpen på högra sidan först?...

Tycker Haynes var mycket dålig i sin beskrivning denna gång.
MVH

Titti

Lossa servorörens infästningar i subframen.. Lossa så dom går att röra på för hand så du är säker på att inga fästen är kvar. (lossa inte på styrväxeln) ta ett mindre spännband och spänn dom mot förarsidan till. Nu får du så mycket plats att du enkelt kan släppa ned tråget. När du är klar med åtgärden kan du lätt föra tillbaka rören och skruva tillbaka fästena igen.
Servorören. Går dom till höger eller vänster om sumpen?

Det finns rör på båda sidorna (Vet inte vad det går i dom...) men har lossat det till vänster.

Någon på forumet som bor i Surahammar och har gjort detta förut och kan tänka sig att komma och peka en liten sväng? :O. :-O)
Äntligen nere!!.. Silen var mycket riktigt igensatt så de extra dagarna vi spenderat i garaget var inte bortslösat (Skönt, på något mystiskt sätt!!)...

Vi hade ju tänkt att lyda rådet från de som sa att silen kunde rengöras. Ve och fasa när vi såg den och förstod att det gör man INTE!.. Så nu måste vi beställa en ny... Synd bara att det är skärtorsdag, långfredag och en massa skitpåskdagar så man inte kan få tag i delen nu.. Någon som vet hur man får tag i en oljesil till en v70 årsmodell 00 (Gamla) under påskdagarna?... (Någon som har?)... Vi köper den!.

Ifall att frågetråd är till hjälp för någon annan i fortsättningen tänkte jag skriva hur VI fick ner oljetråget till slut.!..

Istället för att lossa bränslerören så lossade vi ena motorfästet lite och lyfte upp motorn till höger. Vi lyfte motorn i ett fäste på drivknuten (Den långa).. Det behövdes inte många cm så fick jag i princip oljetråget i magen.. Superhärligt! :-)-) :-)-)

Men som sagt var. Någon som kan styra en oljesil under påskdagarna så vore det guld värt!!!...

MVH

Titti
Bagagelucka stänger hårt

Min XC90 har en tydlig rampning när den st&au[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]