Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rockabilly88
Jag har problem med min kylarfläkt... den startar nämligen inte hur varmt det än är!

Igår lyckades jag få den att starta... genom att dra ut kontakten till givaren:
http://www.volvospeed.com/Pics/repairpi ... ectorR.jpg

Så min fråga är, är det verkligen givaren det är fel på? Den kostar nämligen runt 400 kr så jag kommer bli galen om problemet kvarstår trots att jag bytt den?
av *pettson*
rockabilly88 skrev:Jag har problem med min kylarfläkt... den startar nämligen inte hur varmt det än är!

Igår lyckades jag få den att starta... genom att dra ut kontakten till givaren:
http://www.volvospeed.com/Pics/repairpi ... ectorR.jpg

Så min fråga är, är det verkligen givaren det är fel på? Den kostar nämligen runt 400 kr så jag kommer bli galen om problemet kvarstår trots att jag bytt den?
Menar du att bilen har kokat? Eller varit på gränsen till att koka? Annars ska inte din fläkt starta. Givaren verkar ju fungera korrekt eftersom fläkten startade när den drogs ur. Styrdonet verkar också göra sitt jobb eftersom fläkten startade när den tappade kontakten med givaren. Styrdonet tycker med andra ord inte det varit varmt nog.
av rockabilly88
Nej den har inte kokat... men det är bland annat för att jag inte "tillåtit den"! Den har inte blivit till räckligt varm på grund av kyleffekten man får när man kör.

Däremot är kylaren väldigt varm när man står på tomgång, såpass varm att det osar kring kylaren. Det verkar även som att det osar när man kör också... för det luktar nämligen "typ" avgaser i bilen!
Användarvisningsbild
av js1
Var står temperaturmätaren när du kör?
av rockabilly88
Ja hur ska man förklara... den går upp "en fjärdedel" av stickans mätområde! Men när man står still höjer den sig ganska fort! Då går den upp till 3/4 ungefär... men har jag inte vågat vänta! Utan då har jag kört iväg, eller stängt av bilen
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Såhär ska mätaren vara då då motorn är i normal driftstemp
Bild

Är den lägre då har du troligtvis fel på termostaten.
av rockabilly88
Ok... men fläkten har inte ens startat efter att det varit så högt! Vad är det som gör att det ryker ifrån kylaren och luktar apa inne i bilen då tro? Det luktar typ avgaser och man får ont i huvudet om man inte vevar ner rutorna... kylaren ser nämligen torr ut så det borde inte vara någon läcka! Eller?

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]