Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Är det någon som har uppgraderat sin D5 185hk med Polestar? Är det värt pengarna? Är det stor skillnad i prestanda? Alla kommentarer är av intresse.

Möjligt att det finns en tråd om detta, men jag kunde bara hitta ang. nya 205hk.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En mätarfilm på V70 2,4D med Polestaruppgradering. Tror det är någon på forumet som har lagt upp den!

[youtube]0ddGTqpn90E[/youtube]
av Amli
Vålvå skrev:Jag har som sagt uppgraderat min 163hk till 205hk med polestar och skillnaden är astronomisk :!:
Det kan jag förstå. Men frågan är hur stor skillnad det är från 185hk till 205hk.
XC90_Executive skrev:En mätarfilm på V70 2,4D med Polestaruppgradering. Tror det är någon på forumet som har lagt upp den!
Oj, det gick ganska bra måste jag säga. Den får med andra ord samma effekt som D5 185Hk efter optimeringen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Oj, det gick ganska bra måste jag säga. Den får med andra ord samma effekt som D5 185Hk efter optimeringen?
Japp!

Du kan dessutom uttnyttja effekten lite mer. Med en framhjulsdriven V70 får man ju hålla tillbaka i början för att inte spinna bort all effekt. I din XC70 är det ju bara att stampa på! :wink:
Användarvisningsbild
av opA
XC90_Executive skrev:En mätarfilm på V70 2,4D med Polestaruppgradering. Tror det är någon på forumet som har lagt upp den!
En liten reflektion på videon.. är de bara jag som tycker att accelerationen från 4:an till 5:an går lite långsamt ?
Ser ju knappt någon acc. överhuvudtaget när han går från 3:an till 4:an för att sedan vandra långsamt uppåt till 5:an ? :roll:

Men de kanske bara är jag som ser eller känner lite fel..
av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Oj, det gick ganska bra måste jag säga. Den får med andra ord samma effekt som D5 185Hk efter optimeringen?
Japp!

Du kan dessutom uttnyttja effekten lite mer. Med en framhjulsdriven V70 får man ju hålla tillbaka i början för att inte spinna bort all effekt. I din XC70 är det ju bara att stampa på! :wink:
Sweeet. Det blir en Polestar optimering framåt sommaren! (D)
av Gubbel
Har en xc70 summum automat MY08, levererad 29/2 2008.

Jag fick en Polestar-uppgradering vid 2-års servicen nu i slutet av februari.

Några reflektioner:

Jag upplever bilen som något piggare.
Jag har inga mätresultat på accelerationen eller motorkraft, men självförtroendet vid rödljusen och vid omkörningar är klart bättre.
Vid rejäl acceleration märker man skillnaden i ryggen också.

Automaten växlar bättre och mjukare nu.
Den "funderar" inte längre på om den skall växla ner eller inte när man skall accelerera eller sticka i väg i korsningar utan nu får man kraft till hjulen mycket snabbare.
Den växlar uppåt tidigare än förr. Det gör att man utnyttjar vridet på ett bättre sätt.

Bränsleförbrukningen har inte ändrats.
Jag kör blandat med ca 30 % stadstrafik och 70 % Essingeleden.
Genomsnittshastigheten totalt ligger på 43 km/tim enligt datorn.
Kommer att köra ca 3000 km landsväg nu under Påsken. Det blir intressant att se hur mycket den drar då.
Senast redigerad av 1 Gubbel, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Gubbel, tycker du att det är stor skillnad eller är det bara som du säger att den är bara något piggare? Tycker du att det var värt pengarna för den skillnad det blev?
av Gubbel
Min fru, som kör denna bil mera sällan, sade sig inte märka någon skillnad förrän jag berättade för henne vad hon skulle förvänta sig.

Jag märkte en förändring när jag körde på motorväg direkt efter uppgraderingen, men med tanke på att effektökningen är bara knappt 11 % kan man inte förvänta sig "en helt ny motor".

Jag är nöjd med hur lådan beter sig, bara det är värt en hel del.
Detta är förmodligen mera märkbart i stadstrafiken med alla stopp, inbromsningar och accelerationer. På stora vägar är omkörningarna lättare.

Om det är värt pengarna är svårt att säga. För min del är jag nöjd även om man kan göra mycket annat hyss med 8900 kr.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]