NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kall så funkar det perfekt.
Men när den är varm å stått nån minut efter avstängning så startar den inte.
Men när man väl får igång den så går den väldigt bra.

Ibland så "rasslar" det i motorn så man tror det är haveri. Låter som skrammel och plockepinn i motorn.
Stänger av. Startar igen med full gaspådrag.
Då kan den lättare gå igång.

Har haft inne den på Bilia, men dom hittar inget.
Finns inga felkoder.
Dom har bytt EGR ventilen och kalibrerat den 2 ggr.
Först så tog inte den 1:a kalibreringen å då drog bilen 1.2 L/mil isf. 0.6 L/mil.

Nu funkar den bra och drar 0.6 l/mil.

Men varför finns ingen felkod på svår att starta vid varm bil och "rasslet" i motorn ?

Är det nån tempgivare som kanske ger dålig signal ?
Bränslepumpen ?
Spridarna ? Ventilerna ? (hade en gång en felkod på dessa, borta nu)

Tacksam för hjälp med detta svåra problem.

/Gino...
Høres ut for meg at det er en temperaturgiver som fusker, gir signal til hjernen om at motoren er kald og pøser derfor på med ekstra diesel for å få start. Men når motoren er kald så er jo temperaturen rett.

Tviler på det er startmotoren, da burde det vært motsatt, vanskelig å få igang når motoren er kald, men lett å starte når den er varm :)
Dieselkungen skrev:Det är inte så att startmotorn börjar bli slut dom brukar föra ett vändans oväsen och samtidigt kranka runt motorn sakta med svår start som följd.
NEJ, om du läser igen så skrev jag att den startar perfekt vid kall motor.
Doffen skrev:Høres ut for meg at det er en temperaturgiver som fusker, gir signal til hjernen om at motoren er kald og pøser derfor på med ekstra diesel for å få start. Men når motoren er kald så er jo temperaturen rett.

Tviler på det er startmotoren, da burde det vært motsatt, vanskelig å få igang når motoren er kald, men lett å starte når den er varm :)
Men varför får jag då ingen felkod !?

Hur vet jag vilken jag ska byta ut ?

Vill inte åka in till Bilia för för timmars dyr felsökning då dom endå inte hittar nått.
Dom är ju så inkompetenta så dom kan bara felsöka genom felkoder.

Dom kan inget själva utan bara litar helt och fullt på vad datorn säger.
Doffen skrev:Høres ut for meg at det er en temperaturgiver som fusker, gir signal til hjernen om at motoren er kald og pøser derfor på med ekstra diesel for å få start. Men når motoren er kald så er jo temperaturen rett.

Du skriver extra diesel, vilket jag ikke tror är fallet.
För den startar lättare, som jag skrev, när jag gasar fullt.

Den verkar få för lite bränlse vid varm motor.

Strange !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Endelig flere som har dette problemet! Ikke at jeg ønsker noen noe tull med bilen såklart, men da får jeg flere innspill :) Har dette problemet med bilen min selv nemlig. 2005 V50 2,0D med 70.000km på telleren. Min er kun sånn ved varmstarter. På morgenen og i 25 blå starter den hver gang. Men om bilen er varm eller lunk, starter den pokker ikke. har en kamerat på volvo her i Moss, og vi har lest av feilkoder i den bilen i flere måneder uten noe logisk resultat. Har bytta dieselfilter, turbo aktuator ventil (eller no sånt..) , kjørt dysetest, bytta kontaktstykke i fordør, ny software på hele bilen, ny software på styreboks for dieselpumpe og sikkert mer. Det rare er at det ikke kommer samme feilmeldinger uke for uke. En uke kan jeg ha feil som "störningar i CanBus system" (nei,ikke ettermontert xenon, den er original) , andre ganger har jeg hatt "for høyt ladetrykk" selv om bilen ikke er chipet. Derfor ble denne vakuumventilen til turboen byttet. Men ALDRI fått feilkode på EGR systemet selv om jeg har antydet dette for min mekaniker.

Det pussige er at nå har jeg funnet ett triks som starter bilen hver gang. Gi litt gass akkurat når starteren slår inn!
dette leder meg til å tro at feilen er mekanisk, ikke elektrisk, siden det ikke kommer opp feilkoder. Mitt tips og det vi skal undersøke i påsken er noe som er en gjenganger på engelske V50 forum, noe de kaller "Throttle flap", noe jeg vil tippe er ett gass-spjeld rett og slett? Flere der har problem at mye "slug" bygger seg opp i innsuget og kokser igjen så dette spjeldet ikke beveger seg fritt som det burde og dermed får ikke bilen nok luft i startøyeblikket. For nok diesel får den hvertfall! Ryker svart som fy. Og når bilen står sånn og hakker på +/- 600 o/m, produserer nemlig bilen heller ikke feilmeldinger! Men om man ser på parametere for dieselpumpa ser man at volum/trykk er altfor høyt, så jeg mistenker at den prøver å kompenser for lite luft. I tillegg kan denne koksen visstnok tulle for "inlet air temp" -sensor som blant annet styrer diesel-tilførsel.

Jeg har ikke vært inne på tanken å gjøre noe med EGR siden bilen ikke gir feilmeldinger på dette, men gi gjerne oppdateringer om hva ditt verksted sier om saken, så kan vi samle litt info her og forhåpentligvis starte på en offentlig plass uten å tåkelegge plassen eller ruse opp motoren som ei gammal kjerring igjen :(

Dette sier det engelske V50 forumet om saken:

" With this symptom you have to change the throttle flap , there is a 90% chance you wont get the problem again ... You can never prove its sticking unless you take the hose off every morning to look . then the jolting of doing this will free it !
If you get the hose off and press the throttle shut with your thumb and it sticks then yes its the cause . But even if it doesnt stick then it can still be the cause ...
__________________ "

Hele tråden her: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=88728

I ettertid har jeg blitt opllyst om at det ikke finnes "gass-spjeld" på en dieselmotor. Noen her som da muligens vet hva "throttle-flap" kan bety??

mvh Fredrik
Tusen takk för ditt brev.

Skönt å se att det finns fler som har problemet.

Ska bli kul å se om ni hittar nån lösning under påsken.
Jag själv får starta med mkt gas hädanefter.

En fråga om din bil.
Har du fått motor att starta med "rassel" ljud som jag beskrev ovan ?

Det låter som det är massa lösa föremål i cylindrarna.
Låter inte bra alls.
Jo Fredrik
Det sitter ju ett plasthus med 2 spjäll precis framför kylaren som är vakumstyrt tror tom att dom ska bytas på vissa bilar för att dom börjar läcka blir typ svart tjära utanpå. Ena anslutningen/slangen är i hård plast samt andra en gummislang. Spjällen stryps väll vid regenereing ,samt vid kallstart för att få upp temperaturen på katalysator och partikellfälla. Men fastnar dom mot stängt läge rengenerering borde ju den bli svårtare att starta varm. och Gino det kanske är de som i sin tur orsakar oljudet du beskriver då sot partiklar ligger och glöder/orsakar misständning eftersom man uppnår högre avgastemperatur vid en renbränning.
Takk! Endelig noe å gå videre med :) Gino: Nei høres kanskje ikke ut som noe som er løst nedi der, men bilen står å hakker på +/- 500-600 omdr. og man kan ikke gi gass med pedalen. Den ryker voldsomt svart, men stanser ikke (har stoppet bilen etter få sekunder, men gikk ca 5min i denne tilstanden under feilsøking).

det er ingen som har en skisse/sprengtegning over 2.0D motoren?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]