Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När du byter bil, kommer du då köpa volvo/geely?

JA
29
58%
NEJ
21
42%
Användarvisningsbild
av Funk
Volvo ja, Geely... tja, om dom för över Volvosäkerhet och kvalitetstänkande så kan det kanske också hända på några års sikt. Sker en utveckling av kinesiska bilar liknande de koreanska så är det väl inte helt omöjligt i framtiden.

/Thomas
Användarvisningsbild
av drawman
Fattar inte varför folk är så negativa till att geely köper volvo? Kineserna har kapital! De är en förbannad stor marknad som volvo nu kanske har chans att "slå sig in på" och då finns även möjligheten till att tjäna mycket pengar och utveckla ännu bättre bilar, anställa mer folk (förhoppningsvis i Sverige). De kommer inte göra om Volvo o slänga in deras elektronik och teknik i volvo utan volvo kommer få vara självständiga som de varit hos ford. (Vet att folk kommer attackera sönder mig men kunde inte brytt mig mindre) det var allt för mig.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med många tidigare inlägg. Fortsätter Volvo göra lika bra bilar som nu så gärna en till Volvo för mig:-) Ser ingen skillnad i själva bilen bara för att Volvo bytt ägare. Det är inte första gången direkt. Hur kvalitet etc blir får framtiden utvisa.

Jag vågar säga att Volvo har det bästa och bredaste produktutbudet någonsin. Fords förlust skulle jag säga isf:-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart man kan köpa en Volvo även om de Geely är ägare. Det som oroar mera är detta:

1. Visst vi ska ha kvar produktion i Sverige men behöver en fabrik i Kina också för kapaciteten.
2. Oj ekonomiska situationen har förändrats.
3. Oj, fabriken i KIna klarar hela produktionen som behöv, ajöss svenska arbetare.

Har sett detta allt för ofta i många brancher.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:Klart man kan köpa en Volvo även om de Geely är ägare. Det som oroar mera är detta:

1. Visst vi ska ha kvar produktion i Sverige men behöver en fabrik i Kina också för kapaciteten.
2. Oj ekonomiska situationen har förändrats.
3. Oj, fabriken i KIna klarar hela produktionen som behöv, ajöss svenska arbetare.

Har sett detta allt för ofta i många brancher.
Denna risken finns alltid om ett företag har utlänska ägare. Vad fanns det för garantier att fabriken hade varit kvar i Sverige om Ford behållt Volvo? Titta på SAAB, där var ju dragkamp mellan Trollhättan och Rüsselsheim om var produktion skulle läggas.
Användarvisningsbild
av SvenB
erc skrev:Det kinesiska ägandet gör att jag förmodligen lämnar Volvo om ett drygt år när det är dags att byta ut V70'n.
Det är nog sådana smällar Volvo får ta. Jag tror nog att en och annan lämnade Volvo när Ford köpte också. Sen finns det tydligen en del som tvekar av politiska skäl också.
av *pettson*
poseidon skrev:Vill man stödja en diktatur?
Vill man stödja ett triggerhappy land som krigar mera än gärna, skiter i sina egna medborgare på alla möjliga sätt. Och.. som dessutom lånar sina krigspengar av diktaturen?...
av bilgalen
För företaget Volvo och för bilen Volvo var nog det här med Geely det bästa som kunde hända. För Sveriges del och för tillverkning och arbeten i Sveige så var det kanske det sämsta som kunde hända. Det blir alldeles för lätt att flytta all tillverkning om några år när man ser hur det ekonomiska läget "förändrats". En Amerikansk ford-arbetare är ju inte billigare än en Svensk arbetare, så när Ford höll i rodret var den risken inte lika hög.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]