Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

camaro69 skrev::

Fy fan, nu åker man riskokare.
Ja jag upplever inte min bil mer som en riskokare än i går, inte alls. I så fall är den mer som en belgare, tillverkad i Gent. Nej jag tror inte att Volvo vare sig blir mer eller mindre svensk. Hur många var inte rädda för att tillverkningen skulle hamna i USA då Ford köpte 1999, men så blev det inte. Varför skulle all tillverkning hamna i Kina nu?
crumpets skrev:Då får vi se om det blir nån fet injektion av kinesiska pengar in i företaget då. Kan bli spännande.
Om så är fallet, tror ni att Geely skulle kunna höja kvalitén på Volvos bilar?
av *pettson*
jonmad skrev:
crumpets skrev:Då får vi se om det blir nån fet injektion av kinesiska pengar in i företaget då. Kan bli spännande.
kvaliten måste lätt kunna bli högre om volvo själva fick sköta sej själva.
*pettson* skrev: kvaliten måste lätt kunna bli högre om volvo själva fick sköta sej själva.
Det är precis det som de nya ägarna lovar, Volvo PV blir ett självständigt bolag ägt av Geely
jonmad skrev:
Möjligen indirket genom tillskottet av pengar. Kvalitén på en Geely vet jag inget om, men jag förmodar att den är snäppet sämre än koeanska bilar. Sedan är ju frågan vad man menar med kvalité? När det gäller känsla i reglage och hur interiören upplevs är en sak, att bilen inte krånglar är en annan. Volvos bilar är ju inte direkt problemfria men den känns solida och fräscha. Det sägs att en korkad fotomodell en gång försökte charma på Albert Einstein genom att säga "tänk om vi fick barn ihop med din intelligens och mitt utseende". Einstein kontrade med "ja, men tänk om det blir tvärt om". Tänk er en Volvo som småkrånglar då och då och som känns taffligare än en Kia? :mrgreen:
Jag tror att Volvo kan lära Geely ett och annat om krocksäkerhet:

Detta är en äldre bilmodell så de har väl blivit bättre.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Nu gäller det bara för Volvo/Geely att försöka övertala alla underlevernatörer att fortsätta leverera till Volvo. För den erfarenhet många i teknik/affärsbranschen har är tyvärr att Kineserna inte alltid har repekterar avtal och att skyddad teknik har haft en tendens att spridas okontrollerat. Men om jag inte har helt fel för mig så har redan en del av Volvos underleverantörer verksamhet i Kina och med dem lär det nog knappast bli några problem.

Jag ska erkänna att jag varit mycket skeptisk och fortfarande är till viss del...

Man kan ju hoppas på att saker och ting har börjat förändrats därborta och att de visar upp en ny och bättre sida än den många är rädda för. Alla kan ju förändras och kanske är just detta ett av de första stora stegen mot något nytt, Kina är ju trots allt den starkast växande marknaden just nu. Jag har för mig att jag läst någonstans att Geely bygger en bilfabrik i Mexico och om det är sant kanske detta verkligen är starten på en helt ny bild.
av *pettson*
Om nu kineserna besitter nån form av intelligens.. Vilket jag iallafall tror dom gör så.. Ja då kopierar dom upplägget som VAG koncernen har, ett koncept som fungerar utmärkt.

Idag en VW Nästa år är samma huvudingrediens en SEAT.. och året efter hittar vi pinalerna i en SKODA.

Så varför inte hitta årets saker i en volvo.. Nästa år hittar vi sakerna i en *kina volvo* för kina marknaden och året efter i en Geely?

Vitsen är ju att nya huvudmärket stått för utvecklingen och dessutom tar dom första smällen när sakerna ska fungera ute på fältet i europa. Fungerar sakerna bra så finns en bra kunskapsbank att använda när volvo hamnar i kina året därpå, där är bilen plötsligt ny och fler har råd att åka *statusvolvo*. Det gör att märket lär gå att sälja billigare då man vet ganska exakt vad som strular. Och när allt ska säljas som billigast sitter det i en geely helt enkelt.
På så sätt uppstår inte några direkta problem med kopieringen. Det som kan förväntas kopieras är inte splitt nytt på marknaden här, men nytt på marknaden där.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]