Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Tackar!

/Henrik
av Balder
Tjena !

Jag sitter ungefär i samma sits och tänkte ge mig på att byta dämpare själv, men vart får man tag i dämpare till bra pris förutom Volvo Original ?
Dom här stora som Mekonomen och Biltema verkar ju inte ha dämpare till N-modellen, eller ???

Jonas
av Teemu
Balder skrev:Tjena !

Jag sitter ungefär i samma sits och tänkte ge mig på att byta dämpare själv, men vart får man tag i dämpare till bra pris förutom Volvo Original ?
Dom här stora som Mekonomen och Biltema verkar ju inte ha dämpare till N-modellen, eller ???

Jonas
Mekonomen har iaf enligt deras hemsida dämpare till V70n
av Balder
Tack Teemu !

När jag loggade in med mitt Reg.nr på Mekonomen så hittade jag inga dämpare, men när jag nu sökte på bilmodell så fick jag upp att det skulle finnas, 835 spänn styck skulle dom visst kosta om man inte har nivåreglering. Bara att införskaffa då !

Jonas
av Dan
Ni som bytt bakre dämpare själva, vilket märke har ni bytt till? Jag har spenderat hela förmiddagen med detta och misstänker att Mekonomen gett mig fel dämpare. Såg redan från Början att diametern på de nya var nästan dubbelt så stor som original.

När jag försöker sätta dit dom nya så passar dom inte och jag tror det beror på att själva "skyddskåpan" på stötdämaren som täcker staget inte ryms där den skall. När jag tar bort denna kåpa så är det absolut inga problem. Övre fästet består vad jag förstått av två "koppar", en på övresidan och en på undresidan. i den övre "koppen" sitter ju bulten som håller fast staget och i nedre skall ju kåpan ligga mot. (Hoppas ni som gjort detta förstår).

Jag fick skruva tillbaka originaldämparen så det blir väl att åka svampigt ett tag till tyvärr.
av Balder
Jag körde med Monroe-gasdämpare från Mekonomen och dom passade perfekt, enda kruxet jag hade var att få bort bulten i det övre fästet då det var Volvo-special som allt annat...
Men när jag väl fick bort den bulten var det inga problem. Bara att pressa ihop dämparen lite när man skulle sätta i den nya, så att man kom under och igenom fjädern. Låter ju som att du fått fel dämpare, för så krångligt var det inte vad jag kan minnas ??:-/ . Hur som helst, det blir en helt annan bil när man bytt dämparna....

Lycka till !!
av tengman
Kan man sätta dit vanliga dämpare istället med nivå som sitter nu?
Eller måste man byta nivå med nivå
av Lilj
Det går att sätta dit andra dämpare än nivå. Vet ej om det är krångligt för jag har aldrig gjort det själv men vet folk som har gjort det och det fungerar.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]