Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Borde det inte bli mindre belastning på lagret med högre offset? Eller tänker jag fel nu? Momentet blir ju större ju längre ut från lagret fälgen sitter?
Användarvisningsbild
av ER
Eftersom bilarna är konstruerade för ET 43 så måste ju belastningen bli minst och rätt med ET 43 och borde bli högre med både högre och lägre pga snedbelastningen på lagren det medför.
Med ET 49 blir ju momentet "åt andra hållet" men lika stort och lika fel som om man har ET 37.
Användarvisningsbild
av Danneman
VS60 skrev:Igår och idag, hade samtal med flera däckfirmor.
Nu har bestämd mig för 17/7 tum fälgar till 100%,istället för 18/7,5
Dem fälgar jag tänker köpa, passa till Volvo utan att man behöver anstränga sig för utslagsbegränsare enligt dem firmor jag hade varit i kontakt med.
Varför 17 tum istället för 18?
Däckmannens ord: det att fint att ha 18,19 tums fälgar på bilen, men betydligt bättre eller snarare sagt både snyggt och komfortabelt att ha 17 istället.
Eftersom jag kör dagligen mellan 12 –20 mil fram och tillbaka, vill jag ha lite komfort kvar.

Tack för alla era svar.

Volvo S 60 – 02 170 hk (D) aut
Varför igentligen har man utslagsbegränsare ? Är det endast för att det inte ska ta i på insidan vid fullt ratt utslag!!??
I sånna fall om man vet det så behöver man ju inte ratta fullt... och gör man det så går det ju alltid sakta.. inte så att man rattar fullt i 90 km/h!!?
peta i backen 1 extra gång när du ska vända så är ju problemet löst.
Användarvisningsbild
av VS60
Danneman skrev: Varför igentligen har man utslagsbegränsare ?
För att det ska inte skräpa i.

Är det endast för att det inte ska ta i på insidan vid fullt ratt utslag!!??
I sånna fall om man vet det så behöver man ju inte ratta fullt... och gör man det så går det ju alltid sakta.. inte så att man rattar fullt i 90 km/h!!?
Danneman skrev: peta i backen 1 extra gång när du ska vända så är ju problemet löst.
Håller med dig.

Behöver man de? Enligt mig, nej.
Jag monterade mina 18 fälg, med 225/40/18 däck, och det konstiga av allt, när man gör fullt ratt utslag till höger det skrapar ingenting, däremot till vänster lita gran, och inte så farligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]