I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av tfridde
tjena!! jag har en -01 v70n t5, jag har monterat 3" downpipe, race cat ,och 3" helsystem! på den. men det sitter även en öppen dump, på den!!!! min fråga är, om det ska sitta en öppen dump! eller en åter cirkulerande dump på den!!???
( jag är ny på att meka med turbo bilar!!!;) vore tacksam för svar . mvh tfridde
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Original sitter det en återcirkulerande. Rent funktionsmässigt så spelar det ingen roll om det är en öppen eller inte. Men rent besiktningsmässigt är en öppen inget att eftersträva då man kan åka på en rejäl nit om dem upptäcker den.
av tfridde
Marlboroman skrev:Original sitter det en återcirkulerande. Rent funktionsmässigt så spelar det ingen roll om det är en öppen eller inte. Men rent besiktningsmässigt är en öppen inget att eftersträva då man kan åka på en rejäl nit om dem upptäcker den.
okej!! tack för hjälpen!! :D
av Dieselkungen
Jo de spelar roll om du laddar mkt med större agg. Som du kastar dina pengar så e de ju bara å hosta igen. Men man vill alltid montera en dump så nära spjällhuset man kan.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dieselkungen skrev:Jo de spelar roll om du laddar mkt med större agg. Som du kastar dina pengar så e de ju bara å hosta igen. Men man vill alltid montera en dump så nära spjällhuset man kan.
Storlek på aggregat och laddtryck spelar ingen roll så länge man har en ventil som är tillräckligt stor, och det gäller oavsett om den är öppen eller återcirkulerande.

Och att man ska montera så nära spjället som möjligt är ingen absolut sanning, utan mer ett ideologiskt ställningstagande. Ventilen kan sitta vart som helst mellan turbo och spjäll, den gör samma sak. Och med tanke på hastigheten som tryckstöten man vill slippa slå in i turbon har så är det bättre att ha den närmare turbon. Det som avgör placering är tillgång på plats och om man vill släppa ut varm eller kall luft.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]