Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har fått ett brev från volvia finans att de tänker säga upp mitt avtal om billån och skicka till kronofogden för inlösning.
(säger att de inte registrerat inbetalning det är alltså andra påminnelsen, fast i brevet saknas det uppgifter för den första påminnelsen) . Detta såg jag idag när jag öppnade brevet som brukar innehålla ett inbetalningskort (vilket det inte gjorde denna gång)
De måste ha något fel i sina system, för att jag betalade in nästan hela lånet. (på ca 10000). (detta kan jag styrka i loggen på internetbanken)(har jämfört ocr nummer och postgironummer så dessa stämmer) (avbetalningen har ett år kvar med ca 900 per månad). Jag ligger alltså före i avbetalningen av lånet, men ändå vill de göra en utmätning. (lite komiskt får man säga). jag som tänkte betala det sista av lånet denna gång...

tänkte höra om fler har fått liknade papper. Hur skall man gå vidare med detta? skall man kräva skadestånd eller berätta om det för Sverker i plus? ;/
Börja med att ringa Volvofinans och försök reda ut det. Du skriver ju själv att de verkar ha något fel i sitt system. Är det så vill de nog gärna få veta det så att det kan åtgärdas. Varför börja gapa om Sverker och skadestånd innan du ens fått en förklaring från dem?
Klart du ska begära skadestånd. Stäm dom vid tingsrätten på 20 000 kronor för psykiskt lidande. :wink:
När du är klar har du en räkning på 40 000 kronor, för att du kommer att förlora målet och får ta motpartens kostnader.

Börja med att kontakta Volvofinans och red ut eventuella missförstånd, innan du börjar gapa om Sverker som inte kommer ta upp ditt ärende.

Klart att man blir förbannad om man har betalt, men ta och sansa dig något innan du blir en loser.
De serviceminded personerna på volvofinans har inte öppet på heger :).
Så jag har skickat ett brev och undrar vad de håller på med.
Tydligen så verkar de inte klara av att man försöker beta av lånet snabbare än avbetalningsplanen. Den senaste räkningen hade tex minskat sitt antal kvarvarande månader från 15 till 3. (lite konstigt) (det är också den som de säger att jag betalt)
Jag tror att det kommer lösa sig ganska snabbt, jag kan bevisa att de mottagit betalning och kommer betala resterande när jag får inbetalningskortet.
Dock är det inte jag som börjat med att sätta hårt mot hårt.
Så frågan är skall man stå med mössan i hand eller tala ett språk som de förstår.
(de ligger i deras intresse att detta sköts på smidigt som möjligt).

återkommer med deras svar.
Mocke vem har du kontaktat? Till vem gjorde du den extra avbetalningen? Jag har haft många lån hos Volvofinans. Om man vill göra extra inbetalningar så skall man kontakta säljföretaget. Säljföretaget står i vänstra övre hörnet. Visserligen står det nog: Volvofinans Bank AB eller något sådant. Men sen står telefonnumret till säljföretaget. Volvofinans centralt tar bara in pengar åt säljföretaget. Vill du ha anstånd eller betala annorlunda så får du göra upp med säljföretaget. Om man inte gör det, utan bara betalar in mer så blir det som i ditt fall. De minskar bara antal månader som du skall betala. Att du ligger "före" i amorteringsplanen tar inte deras datorer hänsyn till. Jag tror inte du behöver vara rädd, du har antagligen fått ett standardbrev som följer med påminnelse två. Nu har du kontaktat dom, det var nog det de ville. Det är klart att det löser sig, vänta med Sverker.
Absolut inga problem att betala av lånen snabbare än planen. Bra dock om du kontaktar antingen din åf eller direkt till Volvofinans och berättar att du tänker göra det.

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &A[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]