Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
Norsking skrev:Hei,
jeg er fra Norge, har en V70N 2000 2.4Turbo med Automat.

Jeg har hatt alle de samme symptomer i 14dager, og på sist lørdag så "snurrade" bare startmotoeren. På Volvo verkstedet var beskjeden at ikke bare startmotoren var ødelagt, men også startkransen på svinghjulet! 20-24.000,-NOK skal de ha for jobben!!!
Er det noen som har gode tips om deler til en grei pris?
Det er starter part nr: 8251551 og startkrans part nr: 9135801
Takker..
Har inget med våra problem att göra, men kolla på http://www.bildelsbasen.se/.
Som exempel gav jag 1100SEK för startmotorn, med 6mån garanti, hos Jönköpings Bildemontering.
av Norsking
Nei, vet jo ikke om det var bare en tilfeldighet at starteren røk, men inntil da så var mine problemer presis like de dere har beskrevet her. Vanskelig å starte, turteller som spretter opp til 3-4000rpm, "klang" lyder og miss fyringer. Men, når den startet så gikk den som den skal. Jeg har fulgt med de siste ukene, og har ventet på en sikker konklusjon om hva problemet er for å kunne bestille deler direkte uten for mye feilsøking fra verkstedet.

Det som nu blir spennende er om det er samme start problemene etter startmortor/krans bytte.... ?
Användarvisningsbild
av Jakris
OK. Välkommen i gänget Norsking ! :)
Du är den 16:e kända med samma problem och vår gemensamma nämnare är fortfarande att alla har automatlåda !

Jag byter startmotorn till helgen, men jag har inte mycket hopp efter Andy's senaste besked.
av mickeS60
Hej Är en ganska nybliven ägare till S60 2.4T manuell på 24000 mil Jag har med intresse läst denna tråd,eftersom jag har samma "problem". Följande är gjort:
Byte svänghjuls givare.
Byte kamaxel givare. (har bara en på min)
Bytt batteri.
Bytt startmotor.
Bytt stift.

Problemet kvarstår,planen är att åka in till Volvo och läsa av ev. felkoder. Fortsättning följer med stigande intresse.
av AndyXC90
Jag har nu kört i snart 2 månader efter bytet av insugsgivaren på kamaxeln.
Har inte haft någon start där bilen stått och gnuggat och där man fått varvräknaren att stå och slå.

Kanske har givaren varit felet i mitt fall, men jag känner mig ändå sketiskt.
Man bara väntar på att problemen skall börja igen...
För min del har det alltid varit bra vissa perioder och dåligt andra perioder.
Användarvisningsbild
av Jakris
mickeS60 skrev:Hej Är en ganska nybliven ägare till S60 2.4T manuell på 24000 mil
Du är den förste med manuell låda (av 17 kända fall). Vilken årsmodell? (för min sammanställning).
Användarvisningsbild
av Jakris
Bytte startmotorn i torsdags kväll.

Sedan dess har jag gjort sex kallstarter utan minsta tvekan och helt utan oroligheter i varvräknaren, men jag "ropar inte hej" ännu, för det har jag sett förut. Nu har det varit runt +1°C och fuktigt, i och för sig trasselklimat tidigare, men min bil är också bättre vissa perioder och sämre andra).

Mätningarna av startström visar ingen signifikant förändring. Orginalstartmotor:
Bild

Nya startmotorn marginellt lägre ström (~222A mot ~236A):
Bild

Jag förvånas av de flesta startförlopp visar 5 kompressionsfaser (dvs två fulla vevaxelvarv) innan motorn startar.
Endast ett (av sju) startförlopp gick på tre kompressionsfaser:
Bild

Egentligen borde det inte behövas mer än tre kompressionsfaser för att hitta rätt läge att tända, oavsett vilket läge svänghjulet står i (det är ju aldrig mer än ett vevaxelvarv tills svänghjulsgivaren hittar det saknade hålet), förutsatt att Volvos/Bosch programmerare har gjort rätt. Å andra sidan gick alla starter på en sekund, vilket är långt under när det krånglar.

Det är mycket hög strömstyrka, peak ~600A som sjunker till ~230A vid första kompressionen och förväntade ~120A när svänghjulet fått fart (kompressionsfas 3-5). Oavsett våra problem är det alltså aldrig fel att ha ett bra högströms-/högenergi-batteri.

Jag är i alla fall glad att se att extrajorden mellan startmotor och chassi leder bort 86A (av ~236A) :) ,
vilket kommer startmotorn till godo i form av bättre "snurr":
Bild

Jag tog bort specialplusledningen efteråt eftersom den inte gjort någon som helst nytta.
Senast redigerad av 1 Jakris, redigerad totalt 0 gånger.
av S60AWD2.5T
Bra jobbat!
Känns lite som om jag bara sitter o väntar att andra ska lösa problemet :-)
Otroligt bra jobbat. Min har strulat enstaka gånger under februari o mars.
Endast runt 2-3 ggr. Alldrig med motorvärmare och alldrig vid start med ljummen mortor.
Fina diagram påstartmotor strömmen. Undrar jusr varför en ny skulle dra så mycket mindre?
Är kommutator så sliten?? Men kolen borde ju istället vara bra inslitna...men 14A är väl inom felmarginalen.
Det finns ju de som har ett "gnisslande2 ljud från starten och det pekar ju åt det hållet, min är dåck tyst o fin..

följer tråden med spänning,,,,,

/Erik
av AndyXC90
S60AWD2.5T skrev:Bra jobbat!
Det finns ju de som har ett "gnisslande2 ljud från starten och det pekar ju åt det hållet, min är dåck tyst o fin..
Finns det någon som kan förklara varför man får det gnisslande ljudet? Enligt Volvo är det en följd av en dålig start och inget som orsakar problemet. Varför det uppstår var de dock inte så bra på att förklara...
Användarvisningsbild
av Jakris
Känns lite som om jag bara sitter o väntar att andra ska lösa problemet :-)
Otroligt bra jobbat. Min har strulat enstaka gånger under februari o mars.
Endast runt 2-3 ggr. Alldrig med motorvärmare och alldrig vid start med ljummen mortor.
Fina diagram påstartmotor strömmen. Undrar jusr varför en ny skulle dra så mycket mindre?
Är kommutator så sliten?? Men kolen borde ju istället vara bra inslitna...men 14A är väl inom felmarginalen.
Det finns ju de som har ett "gnisslande2 ljud från starten och det pekar ju åt det hållet, min är dåck tyst o fin
Som jag sade tidigare är det ingen signifikant skillnad på startmotorerna. Strömmen varierar från start till start även med samma startmotor.
AndyXC90 skrev:
Finns det någon som kan förklara varför man får det gnisslande ljudet? Enligt Volvo är det en följd av en dålig start och inget som orsakar problemet. Varför det uppstår var de dock inte så bra på att förklara...
Det "gnisslande" ljudet har inget med startmotorn att göra, och jag håller för en gångs skull med Volvo :shock: .

I mitt fall är det är ett eller ett par korta gnissel bara just när motorn tänder alldeles fel.
Jag tycker att det låter som explosionsgas som tränger förbi en ej helt stängd ventil,
vilket kan ske när gasblandningen av misstag tänds innan insugsventilerna stängts.

En kärvande CVVT-ventil på sugsidan skulle naturligtvis öka risken, men grundproblemet är ändå att den tänder vid fel tillfälle.
Varför funkar bilarna så bra såväl på tomgång som full fart, när de väl startat? Eftersom det verkar som om alla har problem bara vid kallstart kanske CVVT'n fastnar i senareställd insugskam när den är kall :???: .

Nog värt att undersöka vidare.

//Janne
Senast redigerad av 1 Jakris, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 27
Avgassystem till volvo 940

Blir mest troligt ett simons med två dä[…]

Går det bra att sätta den på det[…]

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]