Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Groolo
Tjena!
Dag för mig att byta olja på bilen, den lilla servicelampan har trätt fram ur mörkret.
(den släcker jag själv förresten med hjälp av knappen på mätarhuset, sitter bara en gummiplugg framför)
Vad rekommenderas?
Sist köpte jag delsyntet av Penzoil "semi-synthetic 10/40"

Ska jag satsa på helsyntet, jag menar vågar man det?
BILTEMA-olja???

Har ni intresse och lust får ni gärna ge era åsikter och erfarenheter,
Ska tilläggas att jag kör en italienimport (modellbet längst ner på meddelandet)
av jbl
Du kan lugnt köra på biltemas helsyntet 5w40 eller 5w50.

En helsyntet slår en delsyntet på fingrarna vad gäller allt. Det är ingen fara för läckage eller att helsynteten gör rent så att det sätter igen.

Alla oljor har additiv som gör rent. Men den stora skillnaden är att helsyntetn skitar ned mindre i motorn pga att oljemolekylerna är bättre formade om man jämför den mot delsyntet eller mineral olja.

Helsynteten klarar mycket mer stryk innan den tar slut. Den är bättre vid låga temperaturer pga att den flödar mycket bättre.
Helsynteten är bättre vid höga temperaturer då den har en starkare oljefilm än en del eller mineral olja.

Just att man gjort molekylerna till mer jämnstora så klarar den allt mycket bättre.

En delsyntet kan vara ett bra alternativ men man vet inte hur bland förhållandet är mellan mineral och helsyntet. Det finns minimi gränser på hur lite helsyntet den måste innehålla för att få kallas delsyntet. Tror det ligger på 30%helsyntet för att just få kallas delsyntet.

Det enda som kan tala emot en helsyntet är att den är dyrare. Men biltemas helsyntet är riktigt prisvärd. Den är ju bra klassad.
Klassningen är en standardiserad grej och i och med att den uppfyller ACEA A3/B3 samt API SL så är det en mycket bra olja.

Tar din bil olja så kan du slå i deras 5W50 istället för 5W40.

5W50 är lite tjockare när den är varm motorn och detta leder till en mindre oljeförbrukning.

Tar din bil ingen olja så vinner du på att köra med 5W40 då den leder till mindre friktion just pga att den inte är lika trögflytande om du förstår vad jag menar.

Som jag ser det finns det inget annat alternativ än helsyntet olja om motorn är frisk vill säga.
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]