Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#393192
Jag sitter i skiten då min gamla bil ska möta skroten här nere i Frankrike. Behöver en ny bil för att kunna resa runt ett tag tilloch klättra samt frakta hem diverse vintersportprylar och funderar på att köpa en Volvo.

Vill ha en hyffsat bensinsnål, rymlig, typ halvkombi, enkel att fixa med själv, hållbar bil.
Jag har kollat på 440/445 vill betala 10 - 20 000 kr, så det jag önskar är tips på vilka modeller som är att föredra och vilka jag ska akta mig för!

Med Vänligt Desperata Hälsningar Andrea
#393234
Andrea skrev:Vill ha en hyffsat bensinsnål, rymlig, typ halvkombi, enkel att fixa med själv, hållbar bil.


vill betala 10 - 20 000 kr

Hyffsat bensinsnål? Hmm, jadu. Mitt tips ska väl ha en liter per mil.. Och som föregående säger, marknaden ser väl annulunda ut där nere. Men hur som helst. Jag tycker du ska skaffa dig en 745 / 945a..

Du kan lasta i princip hur j*vla mkt som helst, bilen bara går.. och går... och går.. och går... och om det pajjar något så är delarna billiga och inte alltför svåra att byta själv..

Dessutom tror jag att dom där bilarna kvalar in på din budget också..

Hoppas det ger dig någon form av idé.. Om det nu är så att du ska handla i Sverige. Om bilarna finns i samma utsträckning och till samma pris i Frankrike har jag ingen aning om..

/Ticken
#393259
Tack! Jo, tanken är att handla i Sverige och köra ner hit, marknaden ser ju som ni tidigare nämnt olika ut....att köpa franskt; köpa ägarbevis och registrera om blir för stökigt.

Bensinsnål kanske inte är rätta ordet i samband med Volvo, men jag vill gärna undvika de törstigaste modellerna räknar med 1l/mil.
745/945 är så jäkla stora - erfarenhet av 440/445?

Tack för svar!
#393264
Andrea skrev:Tack! Jo, tanken är att handla i Sverige och köra ner hit, marknaden ser ju som ni tidigare nämnt olika ut....att köpa franskt; köpa ägarbevis och registrera om blir för stökigt.

Bensinsnål kanske inte är rätta ordet i samband med Volvo, men jag vill gärna undvika de törstigaste modellerna räknar med 1l/mil.
745/945 är så jäkla stora - erfarenhet av 440/445?

Tack för svar!
Jag instämmer med Ticken. 745/945 var väldigt bra bilar de senaste årsmodellerna, Både robust konstruktion och billiga att serva och dessutom gott om billiga begagnade reservdelar. Mycket går att hitta på skroten etc eftersom bilen var så vanlig (om man inte vill köpa nya delar). Om du undviker de automatväxlade eller turbovarianterna så hittar du nog en som drar runt litern eller strax därunder och slipper sannolikt också en del problem då 10.00 kronors turbo eller automatväxlade bilar brukar vara riskabla köp.

440/445 har sålt betydligt sämre och har också sämre rykte kvalitetsmässigt vilket gör att den iaf för mig är ett sämre begagnatköp.

Sedan får du en säkrare bil med en 745/945 också vilket inte skall underskattas :-)

Lycka till
#393266
p.s. Svensk bilprovning ger ut ger ut en tidning som kostar strax över 100-lappen. Se länken nedan. Där står om de vanligaste felen för väldigt många bilar och garanterat 440/940 serierna. Det är en mycket bra bok om man snabbt vill få lite överblick för att kunna undvika bilar med många fel och dålig kvalitet. Du ser även vad du skall hålla ögonen öppna för när du tittar på en begagnad bil av en viss modell.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=26
#393326
Som tidigare nämnts så skulle även jag hålla mig borta från 400-serien. Dina två sista kriterier (enkel att fixa med själv och hållbar bil) faller den långt utanför. Jag tycker även jag att du ska titta efter 745/945. Bra, robusta bilar som håller bra. Ett annat alternativ är ju 850. :wink: Om du inte behöver den enorma storleken, och vill ha något nyare, så kanske en V40..? Men akta dig för guds skull för 1,8i (GDI)-motorn. Den finns en motor som heter bara 1,8 (utan i). Den är mycket bättre. Turbo-modellerna av V40 är inte nödvändigtvis törstigare än motsvarande sug-motor. Men om man vill ha en sak mindre som kan gå sönder så... :wink:
#393329
Andrea.

Hur många mil per år kommer du köra med bilen, har någon deciliter/mil stor betydelse? Jag rekommenderar också att du tittar efter 745/945, de är nog de bästa Volvo som byggts. Holländarna (340/440/460) kan man nog inte säja detsamma om. Även om de större Volvo drar någon deciliter mer tror jag du får trevligare med en sådan.
Ett exempel:


http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_94 ... ?ca=12&w=3
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]