I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#393261
Har funderat en hel del på att sätta in "större" spridare i min 480 turbo men jag vet att man inte kan byta till vad som helst, utan att dom åtminstone måste ha samma ohm-värde eller nått sånt. Har ingen aning om vad som sitter original, men eftersom det sitter en hårdare WG och den har en vassare bränsletrycksregulator så känns det som att vid det ladd som det trimmet ger så hänger inte sprutet med riktigt.
Har för mej att jag läst någonstans att "Gröna SAAB-spridare" antagligen Bosch, skulle kunna passa och ge lite mer. Så finns det någon här som kan ge mej lite råd där så kommer jag att vara MYCKET tacksam :mrgreen:

Ja sen kommer ju det en följdfråga också :mrgreen:

Som rubriken lyder och kommer detta att få bilen att gå bättre på fullgaspådrag ? Som det är nu så måste jag "smyga" lite vid vissa varvtal och det känns som om inte motorn får i sej tillräckligt med soppa vid fullgaspådrag ibland, för om jag bara tar det lite försiktigt så går den klockrent och då menar jag bara lite försiktigare, inget fullgasax någon gång, utan mera ett lite smygande gaspådrag. Ja jag vet att turbon har en viss fördröjning, men motorn ska inte hacka vid fullgaspådrag.
Så då är min tanke :mrgreen: Större spridare. Kommer bilen att gå bättre och funkar det vid besiktningen? Bilen är en Volvo 480 turbo 1994 årsmodell.
En till fråga ??:-/ Kan det vara "knacksensorn" som reagerar när jag försöker dra fullt direkt och om då motorn får i sej lite mer soppa så borde den inte reagera eftersom den då får tillräckligt :mrgreen:

Är det så? Va? Är det så??? Och ska det vara så? Va? Svara? :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#393269
En ofta förbisedd detalj i såna här frågeställningar är bränslepumpen. Det är en slitdel, och har man börjat trimma så tar man ut högre flöde än vad den var tänkt att leverera dessutom med högre tryck i systemet. Har varit med om tillfällen där bilen gått avsevärt bättre efter byte av pump.

Sen kan man ju genom att labba lite med ställbar linjär regulator få ut lite högre flöde vilket bara det kan räcka. Nackdelen är att med mer bränsle utan att korrigera för det så komemr den gå fetare vilket dem glada människorna på SBP kommer upptäcka. Tycker knacksensorn/erna att det är fara på taket så kommer ju tändning ändras med reducerad prestanda som följd.

En annan lite trökig detlaj är att bränsle och tändningsproblem i mångt och mycket ger samma symptom, så det kan ju vara nåt på den sidan som inte hänger med.

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!