Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min v70 2001 lt stannar ibland om jag kört ett tag och sedan ex stannar vid ett rödljus en gång så gick den övet i"limp home mode" datorn sa "kör med begränsad effekt" tomgången var usel och sedan efter omstart och lite protester så hackaden i gång och funkade normalt.
en annan gång så (då min fru körde ) så stannade den i ett kors och hon fick bogsera i väg den och då jag kom så startade fanskapet som vanligt hon sa att datorn meddelade "låg batterispänning" men starten gick ju fint så jag undrar vad som kan vara på gång...
Har en kodläsare från biltema som inte avslöjar ett skit.
Senast redigerad av 4 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.
1.Ladda batteriet med en bra laddar typ CTEK
2.Kolla ditt gasspjäll
Anledning till ladd/byte av batteri är att våra volvos har så mycket elektronik att det blir stora påfrestningar på batteriet. Återkom med resultat.
Kommer inte ihåg om jag bytt batteri på den här volvon (har en till) men tycker inte att det borde vara det felet när bilen startar bra och sedan när man kör så laddar ju generatorn som tusan.
Gasspjället är ju en fuling ( om det nu sitter ett sådant på den här modellen)
oldtimersmc skrev:Kommer inte ihåg om jag bytt batteri på den här volvon (har en till) men tycker inte att det borde vara det felet när bilen startar bra och sedan när man kör så laddar ju generatorn som tusan.

Där har du fel
Bilen kan starta hur bra som hellst fast batteriet kan vara dåligt.
Är batteriet dåligt så spelar det ingen roll om du har ett kärnkraftverk till generator som laddar ditt batteri.
Gasspjäll finns garanterat på denna modell
Mkt mkt vanligt fel.
sök på gasspjäll här så märker du vad vi pratar om.
greeeken skrev:
oldtimersmc skrev:Kommer inte ihåg om jag bytt batteri på den här volvon (har en till) men tycker inte att det borde vara det felet när bilen startar bra och sedan när man kör så laddar ju generatorn som tusan.

Där har du fel
Bilen kan starta hur bra som hellst fast batteriet kan vara dåligt.
Är batteriet dåligt så spelar det ingen roll om du har ett kärnkraftverk till generator som laddar ditt batteri.
Gasspjäll finns garanterat på denna modell
Mkt mkt vanligt fel.
sök på gasspjäll här så märker du vad vi pratar om.
Bilen nyttjar generatorspänning och inte batterispänning när den är igång, du kan ju t.o.m. köra bilen utan batteri. Däremot om generatorspänningen dippar vid tomgångskörning så kan det vara problemet.
Javisst men du kan oxå köra utan generator spännig likväl.
Poängen är han kanske har ett skadat batteri svårare än så behöver det inte vara.
Han kan börja med att rengöra gasspjället, Det går snabbt o det ger oftast bra reslutat
Har nu varit på en 30mila tripp och efter ca 10 mil så saktade jag ner för ett fartgupp varvid fanskapet valde att stämpla ut (bytte luftfilter vid vägkanten) och sedan så harklade den i gång. Efter ett några timmar långt stopp så var det daggs för en tur ånyo inga problem då det gick undan men så snart jag åkte på "avdrag" så märkte jag att den ville lämna in var tvingad att peta in lågen (lågväxel Automat) för att den inte skulle dö.
Vilket den passade på att göra i ingressen till en rondell :D ...
Stannade och mätte driftspänning med motorn i gång ca 14,3 volt slog av rovan väntade ett tag mätte ca 12,65 Volt framme vid pluss punkten i säkringsboxen under huven så jag har svårt att tro att det är batteriet...
Men jag har iof möjlighet att testa då jag har ett sprillans batt i grabbens Mondeo
Jag kan tillägga att efter att den lägger av så har den svårt att starta jag måste vänta en stund innan den harvar i gång, den startar men totalt utan klös för att sedan endera dö eller varva i gång.
Vid stillastående tomgång så pumpar motorn eller dippar i bland.

Funderar på om det möjligen kan vara ett tätt bensinfilter, vet att jag bytt men kan vara så att jag inte bytt på denna.
Hade en BMW som "trampade vatten" på tomgång o lät som en disel tills jag bytte beppafilter...

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]