Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hk79
Vid dagens besiktning (V70 -05) upptäcktes att bultarna till båda främre länkarmarna var lösa och nära att ramla ur. Länkarmsbussningarna byttes på verkstad i oktober -09, och de glömde uppenbarligen att dra åt dem. Hur allvarligt är detta? Har kört ca 500 mil sen dess. Ska jag begära någon ersättning? Min fru vill stämma skiten ur dem, men ingen av oss har någon koll på detta...
av hk79
Är inte medlem i motormännen. Klaga på verkstaden ska jag göra, men vad kan man begära?
av Tartryffel
Tycker du ska börja med att prata med din fru om hur det funkar med att "stämma skiten ur" någon i Sverige. Det låter som att hon har en lite främmande bild av den biten.

Vad du ska begära? Tja, vad tycker du själv att problemet är värt? Till att börja med ska du hållas skadeslös, vilket i det här fallet innebär att du inte ska behöva stå för ombesiktningen. Antar att du fick en tvåa så det kan ju Volvo lösa åt dig (dra fast länkarmen och släcka tvåan). Sen är frågan hur du själv värderar att ha åkt runt med en bil med lösa länkarmar. Och om du kan visa att det är verkstadens fel och ingen annans. Men halva priset på nästa service eller liknande känns väl som en win-win?
Användarvisningsbild
av Magnus308
hk79 skrev:Är inte medlem i motormännen. Klaga på verkstaden ska jag göra, men vad kan man begära?

Stämma dom går inte men du kan ju alltid be att få en gratis eller rabatterad service som kompensation för ditt tidsutlägg i samband med att du fick en 2:a på något som dom missat skruva åt på verkstaden.
Har länkarmen eller något annat förstörts pga att den varit lös får dom stå för en nya delar pga deras slarv mer än så går inte att kräva och allt annat du kan få utöver detta får du se som en bonus.
av hk79
Tartryffel skrev:Tycker du ska börja med att prata med din fru om hur det funkar med att "stämma skiten ur" någon i Sverige. Det låter som att hon har en lite främmande bild av den biten.
Haha, det där med att "stämma skiten ur dem" var nog bara ett uttryck för upprördhet...

Bilen är åtgärdad nu, ska prata med verkstadschefen nästa vecka.
Kan den lösa bulten orsaka onödigt slitage? Kanske ska krava någon typ av garanti i så fall?
av hansjkpg
Haha, det där med att "stämma skiten ur dem" var nog bara ett uttryck för upprördhet...

Bilen är åtgärdad nu, ska prata med verkstadschefen nästa vecka.
Kan den lösa bulten orsaka onödigt slitage? Kanske ska krava någon typ av garanti i så fall?[/quote]
.
Skruvarna kan ju ha tagit skada , hur det sedan är med själva länkarmen vet jag inte.
av Tartryffel
OT: Efter 385 inlägg är det snart dags för hansjkpg att lära sig citera 8) Du verkar sudda ut första delen av koden varje gång.
av hansjkpg
Tartryffel skrev:OT: Efter 385 inlägg är det snart dags för hansjkpg att lära sig citera 8) Du verkar sudda ut första delen av koden varje gång.
Och varför ska man ta med allt som alla andra redan har skrivit då?? Kul att du räknar. :D

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]