Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800rules
Hej

Någon som funderat på att bygga in en egen GPS under högtalargallret på brädan? Tanken är att sätta gångjärn i bakkant på gallret och fixa ett modifierat fäste för en std GPS så att när man lyfter i framkant så drar man upp en GPS som får ström internt bakom det hela. På detta sätt slipper man att ta ner GPS:en hela tiden pga stöldrisken etc. Stäng gallret och ingen ser att det finns en GPS i bilen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kolla på brodit.se de har bra laddare/hållare mm som kanske är en bättre lösning. Visst det skulle gå men hur snyggt blir det?
av StenFrisk
Varför inte bara eftermontera en orginal rti.... mycket bättre... mycket snyggare.... och delarna går på 5000:- på skroten sen tillkommer lite kabelkostnad på runt 1500:- sen hur l'ätt som helst att installera har själv gjort det i min s60.... Det är ändå den snyggaste lösningen som funkar klockrent....
av Schröder
Du är inte ensam att ha funderat i dom banorna P1800rules.... Du får gärna skicka ett PM och bilder när du dragit igång med byggandet :D
Står själv och väljer mellan vad jag skall placera där, Sub vs Gps.....hmmm.......
Tror faktiskt man kan få det riktigt snyggt bara man lägger ner lite tid på arbetet.....

Hur är det med utrymme under detta gallret där RTI´n skall sitta?
Har tänkt ta bort gallret och titta men ej hunnit än, blöjbyten, nappflaskor och en V8 sätter käppar i hjulen för tiden :wink:

MVH Schröder
av Tartryffel
StenFrisk skrev:Varför inte bara eftermontera en orginal rti.... mycket bättre... mycket snyggare.... och delarna går på 5000:- på skroten sen tillkommer lite kabelkostnad på runt 1500:- sen hur l'ätt som helst att installera har själv gjort det i min s60.... Det är ändå den snyggaste lösningen som funkar klockrent....
Kanske för att det kostar 6500 kr? För en GPS som du inte kan ta med dig ur bilen om du skulle vilja det.
Trådskaparen verkar dessutom redan äga GPS:en som han vill montera i bilen.

Sen "mycket bättre", jag har testat ganska många GPS:er och Volvos original är definitivt inte bäst. Än mindre "mycket bättre" än samtliga andra på marknaden.
av Fred
Schröder skrev:Står själv och väljer mellan vad jag skall placera där, Sub vs Gps.....
Det blir inte mycket till sub om den ska placeras under det gallret. Då är det bättre att placera sub:en under sätet och en centerhögtalare på därför avsedd plats. Då får man dessutom väldigt mycket bättre ljud! :D (Kräver HU803 dock...)
Tartryffel skrev:
StenFrisk skrev:Varför inte bara eftermontera en orginal rti.... mycket bättre... mycket snyggare.... och delarna går på 5000:- på skroten sen tillkommer lite kabelkostnad på runt 1500:- sen hur l'ätt som helst att installera har själv gjort det i min s60.... Det är ändå den snyggaste lösningen som funkar klockrent....
Kanske för att det kostar 6500 kr? För en GPS som du inte kan ta med dig ur bilen om du skulle vilja det.
Trådskaparen verkar dessutom redan äga GPS:en som han vill montera i bilen.

Sen "mycket bättre", jag har testat ganska många GPS:er och Volvos original är definitivt inte bäst. Än mindre "mycket bättre" än samtliga andra på marknaden.
Får nog hålla med Tartryffel här. Jag har ingen egen erfarenhet av RTI men av det jag har hört så verkar den inte världens bästa. Dessutom tappar man ju helt möjligheten att ta med sig GPS:en på promenad eller till en annan bil. Vidare låser man sig vid en navigator. Utvecklingen går blixtsnabbt och snart kommer säkert en ny modell ut som man hellre vill ha och då är för invecklade monteringar ett hinder.

Jag monterade min Navigon mha en Brodit clip och modifierad originalhållare. Det är mycket snyggt, säkert, smidigt och praktiskt då navigatorn sitter framför AC-utblåset. Navigon blir väldigt varma och på sommaren kan de hänga sig av värmeslag vilket jag nu aldrig riskerar. Nu är det kanske inte ett alternativ för TS eftersom det verkar vara själva i och urtagningen av navigatorn som är problemet...

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av stuffs
En annan idé är ju att sätta "gångjärn" på mitten av gallret, så att du flippar runt hela gallret istället för att du ska vika upp det? Förstår hur jag menar? :) Kanske inte finns tillräckligt med utrymme under?

Eller är det så du har tänkt?

//stuffs
av Fred
Det är inte mycket plats under gallret. Luftkanalerna för utblåsen under ställer till det en hel del för den typen av monteringar.
Användarvisningsbild
av P1800rules
Ja vitsen med det hela var ju att kunna använda min befintliga Garmin och ev kommande vid byte. Volvos original är inget alternativ här. Skall ta och kika under gallret nån dag. Borde gå att få till det på nåt sätt. Originalet sitter ju i ett schakt i bakkant på utrymmet och har en större skärm. Kanske det går att sätta en led i främre överkant på GPS:en så att den ligger ned med skärmen nedåt. Sedan när man lyfter på framkanten så viker den upp sig till stående läge. Då tar den inte så mycket plats i djupled. Ström kan man ju fixa "invärtes" så att säga. TMC antennen kan man kanske dra upp och lägga snyggt i framrutans nederkant. Frågan är om originalgallret kommer att skärma av GPS antennen? Jag får torrtesta först. Återkommer så fort jag börjat greja. Tips om olika yttre fästen göre sig icke besvär då jag vill kunna gömma GPS:en på ett snabbt och smidigt sätt utan att behöva montera av den och på den ideligen bara för att man lämnar bilen en stund.

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]