Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Okey. ja det kan man säkert få ut.
du vet inte om han har ett extraktor grenrör tillsalu
Användarvisningsbild
av Rökmåln
volvo944gl skrev:Okey. ja det kan man säkert få ut.
du vet inte om han har ett extraktor grenrör tillsalu
Det vet jag inte. Billigare än grön hittar man nog inte, vill man ha 100% precision får man nog vända sig mot KG. kostar där 3500 om jag inte minns fel.
av volvo944gl
Okey. för det kan ju inte vara så svårt att bygga ett eget grenrör
Användarvisningsbild
av Marlboroman
volvo944gl skrev:Okey. för det kan ju inte vara så svårt att bygga ett eget grenrör
Att bygga grenrör, speciellt till en sugmotor är en hel vetenskap. Till en turbomotor är det lite enklare. Men att bygga ett effektivt rör till en sugmotor är svårt med tanke på avstämningar och så. Där lär man ju i princip ha tillgång till en bromsbänk för att kunna prova sig fram till längder för att få fram det bästa.
av volvo944gl
Marlboroman skrev:
volvo944gl skrev:Okey. för det kan ju inte vara så svårt att bygga ett eget grenrör
Att bygga grenrör, speciellt till en sugmotor är en hel vetenskap. Till en turbomotor är det lite enklare. Men att bygga ett effektivt rör till en sugmotor är svårt med tanke på avstämningar och så. Där lär man ju i princip ha tillgång till en bromsbänk för att kunna prova sig fram till längder för att få fram det bästa.
Åh fy fan. då kanske det är värt att köpa ett från KG? kostar ju 3500:-
Användarvisningsbild
av Rökmåln
volvo944gl skrev:
Marlboroman skrev:
Åh fy fan. då kanske det är värt att köpa ett från KG? kostar ju 3500:-
På KG får du ju iaf trots det lite sura priset precision och kvalitet.
Kan tillägga att folk jag pratat med rekommenderar 2,5" system framför 3".

Antar att det har med pulsationer osv att göra.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rökmåln skrev:Kan tillägga att folk jag pratat med rekommenderar 2,5" system framför 3".

Antar att det har med pulsationer osv att göra.
Nja, det har mer med gashastighet att göra. Ett vanligt 2,5" system räcker till över 400hk. Ett 3" är helt enkelt för stort, vilket gör att man tappar gashastighet och därigenom flöde(!) kontra ett 2,5". Ett 3" är inte nå riktigt effektivt förrens man börjar komma upp till och över 350hk. Och det gäller oavsett om det är en sug eller överladdad motor.
av tyclon
Ursäkta om jag återupplivar en gammal tråd, men tycker det är bättre än att starta en ny. Jag har funderat på att köpa extraktor till min 740 16v, nu undrar jag om det passar direkt på original katalysatorn? eller måste jag byta den? Vad är det för tum på originalen?
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]