Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Nja. Jag hade aldrig tagit en bil jag inte vill ha, bara för att spara några kronor i bränsle.

Man lever bara en gång. Tänk på det! :wink:
Om alla tänkte som dig skulle inga trådar finnas om förbrukning på forumet och inga drive-bilar eller miljöklassade tjäsntebilar hade någonsisn sålts. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men även du måste väl ha ekonomiska gränser XC90-Executive. Hade jag inte haft det hade jag åkt Audi RS6 eller Porsche Cayenne hela dagen :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
salis skrev:Då jag åker många mil, 6000-9000 per år,
Hade jag kört 9000 mil per år hade jag aldrig tagit en XC60 som har luftmotstånd som en finlandsfärja och därför drar massor diesel på landsväg.

Hade blitt V70 alla gånger då den går så mycket snålare.
Påskeutfart 2009 med Volvo V70N-D5 Awd(My07) forbrukning 0.74 på 500 km blandet, udubbet dekk.

Påskeutfart 2010 med Volvo Xc60-Awd(My10) forbrukning på 0.70 på 478 km blandet.(Lasteholder på taket med skiposer) og dubbdekk.
Så for mitt bruk av bil, blir den "høyreiste finlandsferjan den mest økonomiske". ?:-/
Twendor skrev:
VolvoB20 skrev:
salis skrev:Då jag åker många mil, 6000-9000 per år,
Hade jag kört 9000 mil per år hade jag aldrig tagit en XC60 som har luftmotstånd som en finlandsfärja och därför drar massor diesel på landsväg.

Hade blitt V70 alla gånger då den går så mycket snålare.
Påskeutfart 2009 med Volvo V70N-D5 Awd(My07) forbrukning 0.74 på 500 km blandet, udubbet dekk.

Påskeutfart 2010 med Volvo Xc60-Awd(My10) forbrukning på 0.70 på 478 km blandet.(Lasteholder på taket med skiposer) og dubbdekk.
Så for mitt bruk av bil, blir den "høyreiste finlandsferjan den mest økonomiske". ?:-/
Imponerade må jag säga då XC60 har 50% högre luftmotstånd mod V70N (kika i tek-specen så ser du) med alla lasthållare och skidpåsar och dubbdäcke ligger du säker på 60-70 % högre än din förra bil och ändå åker du snålare.

Nya motorn har alltså blitt nästan 100% effektivare för att grejja detta.

Tänk om den motorn suttit i din V70N då hade den blien tagit 0,3 l/m
Er grymt fornøyd og det er en overraskelse den lave forbrukningen på bilen.
Vil bare tillegge at jeg begge gangene har åkt forsiktig og hastigheter mellom 40-90 km/h. Da UP-(Trafikkpolisen) har vært godt synlig på min utfartsvei.
Skal bli spennende å få testet på tyske motorveier til sommeren. V70`n lå på 1.3 l/mil i hastigheter mellom 150-210 km/h.
Trevelig påskeutfart til alle som skal ha semester. ;-//
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Men även du måste väl ha ekonomiska gränser XC90-Executive. Hade jag inte haft det hade jag åkt Audi RS6 eller Porsche Cayenne hela dagen :mrgreen:

Inom rimliga gränser. Men sen är det viktigt att det inte ser för dyrt ut när man gör kundbesök etc. :)
Tja, jag tycker det låter mycket klokare att välja bil efter förbrukning än efter vad andra människor eventuellt tycker om det ena eller det andra bilmärket......

Trevlig helg
Arese
XC90_Executive skrev:Dom sitter kvar. Men alla vet ju att en Volvo aldrig kan vara lika dyr som en BMW/Audi eller Mercedes etc! :shock: :wink:
Tyvärr helt sant, min bil var säkert dyrare än en del av mina kunders Mercedesar och Audisar osv, men ingen "bryr" sig, jag tillhör ju dom "goda" som försvarar dom svenska färgerna....
Samma här.
Hade tidigare en Cadillac och fick alltid höra att vi konsulter tjänade för mycket.
(den köpte jag för 300 000)
Har nu en T6 med ett "listpris" på nästan 600 000 och ingen säger någonting vol:-)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!