Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå! Var och besiktade bilen förra veckan, fick en tvåa på vänster handbroms ur funktion..

Åkte hem och böt belägg och verkar som vajern tjärvar eller något sånt.. några tips hur jag kan få den att röra sig lite bättre..

Och när jag monterat klart allt så tar inte höger Parkeringsbroms lika mycket som tidigare och tar mycket sämre.. vanligt? :evil:

Hur mycket gör inställningen uppe vid spaken?

Har skruvat enligt alla sorters regler och ska försöka mer i helgen.. och behöver eran hjälp.. men nu tar ju inte högra någo bra längre.. känns då som om det hänt något vid spaken?

Mvh Kim
Byt belägg även på höger sida. De kärvande vajrarna byter du också :D
Sen har du en handbroms som klarar sig bra, så länge du använder den. Det är mitt tips iaf, då jag tror det är svårt att justera ihop gamla och nya bromsbelägg. Och sen har jag aldrig själv lyckats fixa till en kärnvande handbromsvajer utan att byta till nya.
Jo är väl risk för att det blir byta vajrarna med :/

Men den tar väldigt högt upp på höger bak mer och mer och då sliterj jag verkligen i parkeringsbromsen, den andra tar lite men inge som skulle funka på besiktningen :(

Men de är väl bara att byta vajrar om nu jag inte får nå tips för att lossa eller röra på vajrarna..

Mvh Kim
Men nu en fråga.. ska köpa nya vajrar nu.. men om den tar så det går igonom besiktingen på höger sidan nu.. ska jag byta den vajern med!? på samma gång.. den tar men skulle ju vara skönt att byta båda på samma gång?

Säg va som ycks.. för den högra är ju godkänd på besiktningen! =)

Mvh Kim
när du ändå har monterat upp mittkonsollen inne i kupen och tagit upp mattan så pass att du kan dra ut samt sticka in den nya vajern så ska du absolut byta båda. Du måste ju som sagt lossa mittkonsollen så pass att du kan vinkla upp den bakifrån så att du kommer åt hjulen som vajern sitter på sen måste du bort med baksätet samt listerna vid bakdörren så du får upp mattan för att komma åt vajrarna. Det var inga problem alls för mig men lite små pyssel , sen är det lite små pyssel då du monterat allt med justering för att få det att ta bra. Ha slackat inne max på handbromshandtaget för att sedan spänna bak på det lilla kugghjulet genom ett hål på bromsskivan. Jag fick göra det flera gånger innan allt vart bra. Jag skaffade en handbok till volvo 850 serien och där står allt bra beskrivet !

Good luck

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]