Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av POS
#392938
Hej
Kupétemperaturen på passagerarsidan stiger till mycket varmt för att en stund senare övergå till att ge mycket kall luft och detta pendlar så här upp och ner hela tiden. På servicen så sa de att jag har/hade felkod 417 på ecc. Jag bytte själv denna sensor (provade först med att blåsa rent utan resultat) men mitt problem med temperaturenvariationen finns kvar. Måste jag släcka / kvittera felkod 417 för att sensorn skall fungera normalt? Vad kan jag annars ha för problem? Mycket tacksam för svar och hjälp. Kan tillägga att förarsidan funkar perfekt.

/PO
av POS
#392953
Hade önskat att det var det..... eller inte.

855 97:a. Mörkblå om det spelar någon roll. :D

Som sagt, behöver hjälp.
Användarvisningsbild
av js1
#392955
Jag hade problem med mina givare i vintras och fick felkod från båda. Dessbättre räckte det med renblåsning för min del. Jag återställde felkoden men det fungerade även innan det gjordes. Man ska inte behöva återställa koder för att det funka. Köpte du nya eller beggade givare? Du kan ju mäta upp dom och testa funktionen. Två stift går till tempgivaren, ska ligga runt 10K. De andra två kan du mata lite spänning på för att se så att fläkten snurrar.
av POS
#392964
Tack för svaret.
Jag köpte beg från skroten. När jag bytte sensor så såg jag att fläkten snurrade även på den gamla sensor trots felkod. Dock var den mycket smutsig/dammig. Den ny beggade sensors fläkt snurrade också innan jag återmonterade lister handtag mm. Hur skall jag mäta och testa? Är inte riktigt så haj på elektroniksidan. ?:-/
Det kan inte vara någon annan sensor som är paj?
Användarvisningsbild
av js1
#392967
Din felkod lyder "4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på passagerarsidan blockerad."

Vad du själv sett så är den ju inte det. Var det den enda felkoden som låg?
Blinkar de två lamporna på kontrollpanelen när du startar bilen? Isåfall registrerar den fortfarande en felkod. Om felet åtgärdas eller "lagar" sig själv
slutar lamporna blinka men felkoden ligger i kvar i minnet så man kan läsa ur det i efterhand, allt ska dock, som sagt, fungera ändå.

Du kan rätt lätt bygga en egen, simpel felkodsläsare som du även kan återställa felkoden med såhär:
http://850r.dk/pdf/850/volvo%20error%20 ... 6-1998.pdf

Jag har en sån, funkar klockrent.

Övriga givare som ingår i din ECC är: 2st för kupeluft hö/vä, 2st för inluft hö/vä, 1st utetemp, 1st motortemp.
Sen måste även lägesgivarna för luftspjällen som styr luftblandningen fungera. Kanske ditt spjäll för passagerarsidan går mellan öppet och stängt och inte stannar i "rätt läge" så att säga. Men det borde isåfall ge en felkod.

Var bor du?
av POS
#392978
Hej
417 var den kod jag fick med mig hem från Mekonomenverkstaden vid senaste servicen. Har protokoll från felsök.

Lamporna blinkar inte nu men vet att de gjorte det för något månad sedan men slutade av sig själv för ett tag sedan. Det är bara AC off som lyser när bilen startas.

Hade faktiskt tänkt att bygga denna simpla felkodsläsare nu till helgen och testa lite. släcka lästa av igen. Borde väl finnas grejor till denna hos Kjell & co eller?

vet att jag har haft problem med något spjäll tidigare men då var det så att luften endast blåste på vindrutan och inegen annan stans hur jag än ställde vredet. Om jag minns rätt så revs hela paketet ner och något byttes. Krävdes iaf att AC tömdes/kopplades bort och det var minsann inte gratis heller.

Kan vara spjället som du säger. Är det svårt att byta? var sitter det? Kan jag komma åt och se om det beter sig det borde? Har Haynes repbok hemma i bokhyllan.

Hur tycker ni att jag skall gå vidare med felsökningen?

Bor i Bromölla.
Användarvisningsbild
av js1
#392998
Så den pendlar i temp från kallt till varmt trots att systemet inte larmar för felkod, konstigt?
Det finns koder för samtliga spjällmotorer och spjäll-lägesgivare.

Jag hade börjat med att bygga mig en kodläsare. Jag gjorde min väldigt enkel. Lödde först bara ihop lysdioden och motståndet med några sladdstumpar som jag stack ner i OBD-urtaget. Senare gjorde jag den lite snitsigare, kan lägga upp bild ikväll men ändå ingen avancerat.

Tänkte om du bodde i Malmö kunde du testat min :)
av POS
#393006
Tack för förslaget men Malmö är lite långt iväg. Bilder är alltid välkomna. Skall bygga en egen. Skall jag börja med att nolla/släcka och sedan läsa av ev felkoder?
Användarvisningsbild
av js1
#393007
Nej, du ska börja med att kolla vilka som ligger, det kan vara fler är en.
Därefter kan du radera dom och kolla efter ett tag och se vilka som återkommer.

Det luriga är att ditt system inte funkar trots att det inte larmar för tillfället. Jag har inga tips där.
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]