Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
du får gärna utveckla det !
visserligen kanske det borde ske i andra forum, men personligen har jag lite svårt med såna uttalanden slängda rätt ut i luften,
Jag misstror inte alls dig - men har egentligen ingen anledning att misstro bakaxlar.se heller
/emwtur
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Vovlo_Henrik skrev:Det går att räkna ut detta exakt men här är ett exempel som jag hittade:

Det krävs 3150/rpm för att få hjulen att snurra 1000 varv vid 3:15-utväxling och 5380/rpm för hjulen ska snurra 1000 varv vid 5:38-utväxling.

3.73 sitter i många 940 med automat :wink:
Hade 4.10 eller nått sånt om jag inte minns fel i min 740 automat -88.
av mog1
Är det någon som ens kan svara på min fråga? :) bryr mig inte om bakaxel är oseriöst eller ej och hur utväxlingen fungerar. vill bara ha svar på om Lägre utväxling får motorn att varva mindre i högre hastigheter eller viseversa? :) och självklart om det finns 1041 bakaxel med utväxling som får bilen att varva mindre i högre hastigheter.

mvh
Användarvisningsbild
av emwtur
mog1 skrev:Är det någon som ens kan svara på min fråga? :) bryr mig inte om bakaxel är oseriöst eller ej och hur utväxlingen fungerar. vill bara ha svar på om Lägre utväxling får motorn att varva mindre i högre hastigheter eller viseversa? :)
Ja - den varvar mindre i ALLA hastigheter :)
Lägre utväxling ( alltså; 3.11 är lägre än 4.11) ger högre hastighet på samma varvtal - om du byter så sitter hastighetsmätarens givare EFTER växeln så hastighetsmätaren visar rätt oavsett utväxling
mog1 skrev: och självklart om det finns 1041 bakaxel med utväxling som får bilen att varva mindre i högre hastigheter.
mvh
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=26598 finns en lista på vilka utväxlingar som finns på vilka axlar
3.31 ser ut vara det lägsta på 1041 axeln
3.15 ser ut vara det lägsta på 1031 axeln

/emwtur
Användarvisningsbild
av leifer
@Rushdie

Såg att du skickade en fråga på mejl.

Min torstendiff tycker jag fungerar utmärkt. Främst handlar det om att vara säker på att kunna få fästa vid start när det är halt. Även när man backar. Så ingen racing, bara vardagskörning. Eftersom jag har automat har jag heller ingen möjlighet att slira på kopplingen med högre växel i.

Har inte märkt nåt problem med värmeutveckling, men kör mest lugnt.

Innan jag hade diffen så hade jag stora problem med fäste ibland, även med sprillans hakka 7. Med torsen-diffen får jag normalt mer fäste med friktionsdäck än jag fick med dubbdäck och vanlig öppen diff.

Bilen uppträder också mer konsekvent vad gäller bakvagnssladdar.

Var det svar på din fråga?
Användarvisningsbild
av leifer
Hittade ingen bättre. Men kanske är hela frågan om 940 snart död och ingen bryr sig. Sista rent bakhjulsdrivna Volvon går i graven. Extra mycket rent bakhjulsdriven förstås om man har en mekanisk diffbroms...

Enda anledningen att jag skrev här var pga av att jag fick en fråga på mejl, men jag kunde väl lika gärna ha skitit i det och avregistrera mig...
Användarvisningsbild
av Nexus
Bara han som skickade frågan läser här så är det ju helt okej skriva.
Våra gammla bakhjulsdrivna bilar kommer leva länge än. Själv har jag bytt till en 1041 axel på 740:in och är grymt nöjd mot stå slira på ena hjulet och aldrig komma iväg. Nu driver det på bra och brett 8)

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]