Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulisgirl
Lite lampfrågor...
Nu går det åt ljusare tider. Men om min Volvo 850 lever till nästa vinter så kan det vara bra och veta.
1. Instrumetpanelen...bara en lampa lyser, så jag får gissa hur fort/sakta jag kör. Är det väldigt krångligt att byta?
2. Ska det inte finnas någon typ av lampa vid växelspaken (automat)? Inte för man växlar så ofta, men kul att se vad man gör. Om det finns lampa, var och hur?

Oljefrågor
*Vilken olja ska jag hälla i bilen? Kommer inte ha någon "finare" olja än 10/40. Men är det Halvsyntet, helsyntet eller mineralolja man bör använda? Vad händer om man råkar blanda lite? :roll:
Ska byta oljefiltret och vill välja "rätt" sort från början.
*Ang. växellådsoljan. Kan man ta vilken automatolja som helst? Vet att min fd. arbetsgivare har växelådsolja som han skulle ha till sin hjulastare. Funkar den?? Vet inte vad den hette som han hade?

Däck
Sista fråga...
Någon i Varbergstrakten som har några fina sommardäck att sälja till en som precis blivit arbetslös? :wink:
Användarvisningsbild
av olindh
Kolla på tips&tricks så finns det instruktioner hur man byter lampor i instrumentpanelen.

Helsyntetsolja är bäst att använda till motorn. Det finns billigt på biltema, även automatlådeolja kan du köpa på biltema, det står DX III på den. Använd inte hjullastarolja, det verkar riskabelt.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Oljefilter köper jag på Volvo eller på Mekonomen eller Meca bara ge dom ditt regnummer så får du rätt, köper själv aldrig oljefilter på biltema, brukar dock köpa oljan där...

Lampan till automatSpaken byter man genom att ta bort hela mittkonsollen, är bara 2 skruvar...sen sitter det en liten wedge lampa där
av NiklasO
Det är 4 skruvar vad jag vet. Missar man de två som sitter längst fram under locket under askkoppen så kan man knäcka plasten..

Man får skruva loss två skruvar till locket där ciggpluggen sitter och under där har du två torxskruvar som håller mittkonsollen. Sen har du två (sexkants... skalle? heh) under locket mellan stolarna.

Lampan kostar runt 40 spänn hos volvo. Bytte min för någon dag sedan.

Edit:
Här kan du se en av två skruvar i facket mellan stolarna (inte den han skruvar på alltså).
http://www.pettsson.com/mektipsbilder/B ... C_0068.jpg
Kommer från pettssons underbara sida: http://www.pettsson.com/Byte%20handbromsbackar.html

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]