NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HåkanW
Hej

Jag har noll koll på motorer och kan inte snacket med rätt termer, så ursäkta om svaret redan finns i forumet… Jag har försökt söka men vet inte vilka termer jag ska söka på :)

Hur som helst, min V50 2.0D 2007 läcker disel uppe på motor blocket. Jag tror att det är disel returen (om det nu finns någon sådan). Sitter 4 slangar från spridarna (tändstiften) och det ser ut som dom går tillbaka in en bränsle pump… Om jag startar motorn och petar på dessa slangar så sprejar det ut disel…

Om det här nu är en retur borde det då inte vara en sug kraft i dessa slangar?

Någon ide jag ska göra?

Lånade ut bilen för några veckor sedan till en vän och han lyckades tanka bensin. Vi tömde motorn och tanken med hjälp av en vakuum pump på bensin, var inga större problem och få igång motorn igen och den har gått precis som innan. Kan det finnas ett samband? Kan vi förstört någon back ventil eller liknande?

Nu när jag tänker på det så har det blivit svår och tanka, tank pumpen slår av så fort den kommer upp i fullt tryck. Tar 5 min och tanka fullt… pust. Känns dock inte som det skulle ha med bensin tankningen att göra…

mvh
Håkan
Först av allt så är det väldigt högt tryck i bränslerören till spridarna i en diesel. Det finns inga tändstift heller utan motorn tänder bränslet av kompressionen. Det är alltså inget sug från spridarna utan returtryck. Att tanka bensin i en diesel är aldrig bra och det låter inte alls bra det du skriver.Spridare kan gå sönder (dyrt) oringar osv kan få på fan av bensin.
I det här fallet låter det som det är något som har hänt med en spridare

I vilket fall som helst så ska det inte kom ut någon diesel på motorblocket och jag tycker du ska besöka en verkstad driekt innan du får en motorbrand eller liknande (diesel antänds lättare än bensin). Beskriv för dem vad som har hänt precis som du gjorde här.

Du bör få detta åtgärdat omgående.
Användarvisningsbild
av CarMan
rinner det från något ni har haft bort kopplat när ni tömde den på bensin, så har ni nog haftsönder nått
När bensin läcker ut, dunstar den snabbt och då kyls det av så snabbt att brandrisken blir liten. Med diesel är det värre brandrisken är betydligt större eftersom dieseln ligger kvar.
/greenbay
av HåkanW
FiddeUBC skrev:robbancarlsson: därav att det är större risk för att motorn börjar brinna om det är dieselläckage än om det rinner över en bensinmotor.
När ni förklarar det låter det självklart, jag trodde det var tvärt om. Är nu väldig tacksam att jag inte fick en motor brand!!!
FiddeUBC skrev:Det är alltså inget sug från spridarna utan returtryck.
I och med att dessa slangar sitter utan fästningar antog jag att det var sug krafter och inte tryck i dessa. Slangen jag syftar på syns på attached bild. Om jag petar på dessa så sprejar det disel, är det normal?
FiddeUBC skrev:I det här fallet låter det som det är något som har hänt med en spridare.
Låter mycket troligt och dyrt som du säger...
CarMan skrev:rinner det från något ni har haft bort kopplat när ni tömde den på bensin, så har ni nog haftsönder nått
Vi kopplade "bara" loss bränsle slangarna, var snabb kopplingar där inga verktyg behövdes. Så att vi lyckades fördärva något där är liten.
Vi använde oss av en vakum pump, kanske trycket från denna kan ha fördärvat något?

Har startat motorn för att försöka hitta var det läcker. Spridaren längs till vänster är blöt medan dom andra ser okay ut om man ska vara optimistisk.

Ser ut som det läcker där bränslet går in i spridaren, se bild. Går det och byta bara den delen? Eller ska jag ge upp och åka till en verkstad? :(

1000 tack for era svar, mycket uppskattat.

mvh
Håkan

Bild
Användarvisningsbild
av wendtan
FiddeUBC skrev:robbancarlsson: därav att det är större risk för att motorn börjar brinna om det är dieselläckage än om det rinner över en bensinmotor.
Här går våra åsikter isär. Flampunkten för diesel ligger på >60 grader C. Jämfört med bensinens <-30 grader C, vilket innebär att diesel är ett säkrare bränsle ur brandsynpunkt.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror defenetivt at ni orakat en skada på den o-ring i dn anslutningen ni har haft borta på den akruelle spridaren.

låter osanorligt att felet av en slump skulle ha komit i samband med at ni varit där o petat. Käns självklart att ni haft sönder nått.
Ta bort gummi slangen o kolla, kanske saknas oringen helt?
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]