- lör 13 mar 2010, 17:28
#388872
Hur petig ska man vara? Min ett halvt år gamla XC70 har fått lite minimala repor i lacken på höger framflygel i samband med närkontakt med inte alltför ren snö och is. Reporna syns om man letar efter dem, och består mest av skrapmärken i lackens yttersta ytskikt, alltså i klarlacken och inte i färgskiktet såvitt jag kan bedömma.
Eftersom bilen ändå ska in för att reparera plasten i hjulhuset som sprack vid samma dikesbesök är frågan om man ska agera på lackskadan i samma försäkringsärende (som inte säkert blir något ärende eftersom kostnaderna kan hållas under självrisken) eller om man bara ska låta märkena vara?
Vad säger expertisen. Ska man åtgärda även små repor på en så här ny bil?
Eftersom bilen ändå ska in för att reparera plasten i hjulhuset som sprack vid samma dikesbesök är frågan om man ska agera på lackskadan i samma försäkringsärende (som inte säkert blir något ärende eftersom kostnaderna kan hållas under självrisken) eller om man bara ska låta märkena vara?
Vad säger expertisen. Ska man åtgärda även små repor på en så här ny bil?
Har ägt och kört Fiat 127B MY75. SAAB 900 MY80, Opel Kadett D MY80, Toyota Model F MY86, SAAB 9000i MY88. Ford Galaxy MY98, Ford Focus MY02
Volvo XC70 D5 MY10, Volvo V60 D4 MY16 och kör nu Volvo V60 T6 MY26
Volvo XC70 D5 MY10, Volvo V60 D4 MY16 och kör nu Volvo V60 T6 MY26


- By RasmusV