...

Moderator: Moderatorer

Fast jag har en känsla av att man placerat skylten en bit innan det egentligen behövs just för att folk inte saktar ner till 50 direkt.
Men självklart har du rätt i att det är från skylten hastigheten gäller.
Tomas88 skrev:Fast jag har en känsla av att man placerat skylten en bit innan det egentligen behövs just för att folk inte saktar ner till 50 direkt.
Men självklart har du rätt i att det är från skylten hastigheten gäller.
Rent juridiskt är det självklart så. Skylten står ungefär 150 meter innan samhället börjar och då tycker jag faktiskt rent logiskt att det viktiga är väl att man håller 50 när det samhället börjar, dvs att man ska kunna släppa på gasen och låta bilen själv sänka ner hastigheten. Om jag hade blivit tagen inne i samhället så hade det varit helt rättvist, men nu ställer sig polisen medvetet och tar folk direkt efter skylten eftersom de vet att det är där de kommer att kunna sätta fast folk. Dessutom med bilarna undangömda och polisen med radar utan reflexväst så att man inte skulle kunna se honom i förtid. Det var inte en frågan om att kontrollera så att folk inte körde för fort genom samhället, det var bara en fråga om att sätta dit så många som möjligt, och såna hastighetskontroller tycker jag inte har något existensberättigande. Hade de stått 200m längre fram och jag kört för fort inne i själva samhället hade jag inte blivit alls lika irriterad på polisens arbetsmetoder.
Är skylten felplacerad får du väl ringa gatukontoret och be dom flytta fram den 150 meter.

Sen förstår jag inte hur det skulle hjälpa dig att släppa gasen och låta bilen själv sänka ner hastigheten, det beror väl på hur du kör och inte om skylten är placerad 150 meter hit eller dit...

Om folk kör 50 mitt i samhället och 70 i början och slutet vore det korkat om polisen skulle ställa sig i mitten och mäta. Polisen står där folk kör för fort, ganska logiskt.
Hur definierar man var samhället börjar? Är "150 meter efter skylten" en definition som är allmänt accepterad och har den stöd i lagen? Eller börjar samhället vid första huset eller första tvärgatan? Någonstans måste ju skylten sättas så att diverse fartfantomer hinner sakta in om de nu inte är för upptagna med att greja med stereon, skicka SMS eller bara har fullt upp med att försöka vara koola. Varför inte bara se till att man håller rätt hastighet när man passerat skylten?

Att sakta ned strax innan så att man har rätt hastighet när man passerar skylten är inte samma sak som att mil efter mil ligga strax under hastighetsgränsen och jag tro, eller hoppas, att alla har en acceptans för detta.
av pjfj
Nog är det elakt av polisen att inte annonsera i förväg i press och radio, sätta upp extra skyltar om hastighetskontroll och bära reflexvästar, blinka i blåljusen och tuta lite för att varna om att det är 50km/h som gäller efter 50-skylt. Stackars dig! :lol:
Användarvisningsbild
av Hilmer
pjfj skrev:Nog är det elakt av polisen att inte annonsera i förväg i press och radio, sätta upp extra skyltar om hastighetskontroll och bära reflexvästar, blinka i blåljusen och tuta lite för att varna om att det är 50km/h som gäller efter 50-skylt. Stackars dig! :lol:
Faktum är att ett sådant beteende från polisens sida hade haft större effekt, fler hade uppmärksammat dem och sänkt hastigheten. Bättre det än att fälla ett fåtal i lönndom, men det är väl pengarna som styr förmodligen...
Just där just då hade det säkert varit bättre, men då och då bör polisen skjuta laser på ett sätt som inte är helt uppenbart att förutse, så att osäkerhetsfaktorn alltid finns i bilisternas medvetande.
av pjfj
Hilmer skrev:
pjfj skrev:Nog är det elakt av polisen att inte annonsera i förväg i press och radio, sätta upp extra skyltar om hastighetskontroll och bära reflexvästar, blinka i blåljusen och tuta lite för att varna om att det är 50km/h som gäller efter 50-skylt. Stackars dig! :lol:
Faktum är att ett sådant beteende från polisens sida hade haft större effekt, fler hade uppmärksammat dem och sänkt hastigheten. Bättre det än att fälla ett fåtal i lönndom, men det är väl pengarna som styr förmodligen...
Tänkte du riktigt färdigt vad gäller syftet med fartkontrollen nu?

Tro fan att blinkande blåljus skulle få folk att sakta ner, men ska det behövas en blå lampa vid varenda hastighetsskylt för att folk ska följa dem?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 552

Andelen bilister som behöver dra ett skoter[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(

Ingen som har koll? :( Jag är ju fullt medv[…]