Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barga
ACn i min V40 fungerar, men kompressorn går i intervall. Vanligtvis 10 sek/gång. Varje gång kör det eller "bubblar" det också i ledningarna. Ska det vara så eller är det ett tecken på låg nivå?

Det hörs tydligt när kompressorn slår på och av. Är detta normalt?

Jag köpte bilen i vintras och har inte haft möjlighet att prova den ordentligt än. Jag testa den idag men det var bara 10 grader ute. Kan det ha nåt med saken att göra?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså låter det som att ljudet försvinner ca 10 sek efter du släckt av bilen !?

Ägde en c70 för ett tag sedan, och det lät så som du beskrev, jag trodde jag behövde fylla på min AC, så jag körde in till volvo och beskrev problemet, deras svar blev att detta är så det ska vara och det är fullt normalt...........
av Barga
Nja, det "bubblar" i ledningarna under tiden som kompressorn går. Det hörs inget där emellan. Den går i ca 10 sek sen ett uppehåll på kanske 20 sek.

Det har än så länge inte varit mer än 10-12 grader ute så kanske det är normalt med denna intervallgång, eller ska den gå konstant oavsett utetemp.?

Den verkar som att den fungerar, det blir ju trots allt kallt.
Men jag blir lite nervös så jag inte förstör den genom att låta den gå då det kanske är lågnivå som gör "bubbel"ljudet. Eller vad tror du?
av DuTTeN
Min Ac låter lite som ett spjäll som vänder för att övergå till lite av ett kylskåps sound. <-- När den hoppar igång.

Precis som du beskriver det, så vara det c:a 10 sekunder.
Har lyssnat med en kamrat som mekar, det är normalt.
Är du osäker så blir det billigare att åka förbi volvo och låta dom lyssna istället för att låta något rasa.
av Kojje
Man får tyvärr stå ut med detta helskumma ljud på 40 modellen som jag hört beskrivas på massor av sätt bland annat att det låter som bilen drar ett svärd ur sitt fodral hur som helst inget att oroa sig för.
av DuTTeN
Hehehe Kojje!
Precis så...svärdet var kalasbeskrivning.
Det är ju precis så det låter.

Kalas!
av Barga
Ofan, kul att ha sin egen personliga Samuraj i motorrummet :D .

Men att det bubblar å kör i ledningarna då? Ska man oroa sig eller kommer det ge sig när den väl får lite temp. att jobba mot?
av DuTTeN
Jag tror inte min bubblar.
Så något skumt kanske det är.
Iofs så har min bil varit på verkstad dom senaste veckorna.
Men det är inget jag minns att jag hört från min ac iaf.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. sry
av Kojje
Barga skrev:Ofan, kul att ha sin egen personliga Samuraj i motorrummet :D .

Men att det bubblar å kör i ledningarna då? Ska man oroa sig eller kommer det ge sig när den väl får lite temp. att jobba mot?
Avakta som sagt till det blir lite värme ute och kolla om den ger ordentilgt med kyla är du orolig så stäng av ac:n så länge.
av Addekarlsson
Att en AC slår av och på i intervaller så där är fullt normalt. Det beror på att den slår av så att säga när den uppnått rätt temeratur, för att slå på igen när det blivit lite varmare luft i kupén igen.

Nu vet jag inte vart tempsensorn sitter på era bilar, men på 7/900 sitter den i taklampan. Ett litet hål där som är kopplat till insuget, så luften sugs genom tempsensorn. Detta för att hålla så konstant jämn temp som möjligt.

Mvh/ Adde
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]