Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Brainded skrev:Nu är ju inte gasen som används i moderna bilar allt för farlig för miljön, lika mycket idioti med kallstarter isådanafall. Och det finns många som inte använder motorvärmare.

I GBG har jag hittat en firma som fyller på för 1000kr, så bor du där i närheten så tycker jag att det kan vara värt de 200kronorna och veta att du får i rätt mängd.

Annars så finns det ju som tidigare nämnts betydligt billigare flaskor att köpa.

mvh
Anders
För min del tänkte jag inte så mycket på yttre miljön.. utan möjligen den i kupen. Trots att gasen inte är speciellt miljöfarlig så är den bevisat cancerframkallande i daglig exponering..
av jose
Brainy skrev:Nu är ju inte gasen som används i moderna bilar allt för farlig för miljön, lika mycket idioti med kallstarter isådanafall. Och det finns många som inte använder motorvärmare.

I GBG har jag hittat en firma som fyller på för 1000kr, så bor du där i närheten så tycker jag att det kan vara värt de 200kronorna och veta att du får i rätt mängd.

Annars så finns det ju som tidigare nämnts betydligt billigare flaskor att köpa.

mvh
Anders
Firman heter Expertkylen, ligger i Gamlestan. De har drop in (inga bokade tider). Jag var där i fredags strax före stängning: Jättebra service, snabbt, 1000 kr för påfyllning, garanti 1 år. Tack änu en gång Anders.
av sssljo
dalldall skrev:biltema 99kr flaskan! funkar bra.

Kan bara hålla mé. Och om man får spruta ut detta i garaget utan utsug så tror jag inte att det är speciellt farligt. Trodde inte på kompisen när han sa att det var R 134 på burk men det var det. Lycka till.
av MichaelSthlm
Brainy skrev:Nu är ju inte gasen som används i moderna bilar allt för farlig för miljön, lika mycket idioti med kallstarter isådanafall. Och det finns många som inte använder motorvärmare.

mvh
Anders
Det är så lustigt att man motiverar ett dåligt beteende med ett ännu sämre. Det gör bara att alla kan motivera sig ur en förbättring och var hamnar vi då?
av jagälskarpv
Är det här biltemagasen som är R134? Art no 15-197? ?:-/
Användarvisningsbild
av Brainy
jagälskarpv: Jag har för mig att biltema har slutat med den burken som nämns ovan.

MichaelSthlm: Så kan man se det :) Men om vi vänder på det då, hur mycket skadas miljön av att tillverka en ny kompressor som bara ska användas under en sommar? ;)
Den lilla gasen som ryms i ett ac-system och som inte är speciellt giftig är en spottloska i havet i jämförelse med alla andra gifter en bil släpper ut under en hel sommar.

/Anders
Användarvisningsbild
av StefanT5
Firman som testade ditt system fyllde det för att felsöka???
Om ska felsöka så för det första används inte gas för det för den kostar lite utan man använder nitrogen i gas form för att trycksätta ett ac system för att sedan läckt söka mycket billigare och miljövänligare.
Där jag kommer från så har jag lämnat in 2 bilar nu för att få fyllt för jag får inte ta med utrustningen jag har för att fylla från Norge.
Den firman jag lämnar till tar 500 kr för att läck testa och fylla dock utan kvitto men kvitto är inte så viktigt när de har läcktesta allt.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]