Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fred skrev:
Att ta upp Toyotas bromsproblem är bara fånigt. Det är en mediaskapelse
Förlåt Fred, jag upptäckte för sent att du äger en Toyota. Men att ta upp Toyotas bromsproblem är INTE fånigt. Jag anser att det är viktigt att kunna bromsa. Jag vet att Volvo har haft problem med spjällhus, men det kan väl inte klassas som trafikfarligt. Och med tanke på hur många Toyota som sålts senaste året så tror jag att det är fler än 500 som har detta fel. Om inte skulle Toyota inte ha återkallat alla Toyota Prius Till exempel.
...och då kan man undra varför inte Volvo återkallat alla P2-bilar med bromsbackar som riskerar att låsa bakhjulen...precis som "-94 9000 2,3T cse" redan tagit upp.

Att jag äger en Toyota har inte med min åsikt att göra. Om du läser ordentligt så ser du att det är en veteranbil från den tiden då Toyota och alla andra Japaner rostade bort snabbare än snabbt och kvalitén var långt ifrån godkänd. På den tiden var Volvo ett riktigt kvalitétsmärke med konstruktioner som bara höll och höll. Det är just det som är min poäng! Toyota var dåliga och blev bäst, Volvo var bäst och blev dåliga. Tråkig utveckling för det svenska flaggskeppet...
-94 9000 2,3T cse skrev: Apropå bromsar så ska jag som Volvoägare hellre köpa belägg från Biltema än Vplvo-parts om jag inte vill riskera att beläggen lossnar o rensar allt i sin väg.
Jag blir minst sagt förvånad av vad du skriver. Jag har haft 18 Volvo i taxitrafik (144, 244, 245,264,744,745,764,944, V70 och V70N), och de har rullat tillsammans c:a 612.000 mil. Förutom några försök med alternativa belägg (Biltema 1 gång. och Metalmaster 2 gånger) har dessa haft uteslutande Volvo orginalklossar. Ingen gång har jag haft det av dig relaterade bromsproblemen. Men självklart måste man byta bromsklotsar innan man kör på metallen. För att ingen skall påstå att jag är "hjärntvättad" så kan jag berätta att jag ägt 54 bilar varav 23 Volvo. Av dem har 26 varit taxibilar, varav 18 har varit Volvo.
KKR skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev: Apropå bromsar så ska jag som Volvoägare hellre köpa belägg från Biltema än Vplvo-parts om jag inte vill riskera att beläggen lossnar o rensar allt i sin väg.
Jag blir minst sagt förvånad av vad du skriver. Jag har haft 18 Volvo i taxitrafik (144, 244, 245,264,744,745,764,944, V70 och V70N), och de har rullat tillsammans c:a 612.000 mil. Förutom några försök med alternativa belägg (Biltema 1 gång. och Metalmaster 2 gånger) har dessa haft uteslutande Volvo orginalklossar. Ingen gång har jag haft det av dig relaterade bromsproblemen. Men självklart måste man byta bromsklotsar innan man kör på metallen. För att ingen skall påstå att jag är "hjärntvättad" så kan jag berätta att jag ägt 54 bilar varav 23 Volvo. Av dem har 26 varit taxibilar, varav 18 har varit Volvo.
Inte jag heller har haft det problemet, men problemet finns ju ändå, är känt av många, utom av Volvo :roll: . Så pass vanligt att det tagits fram alternativa reservdelar för att kunna slippa att köpa ett helt nytt nav, vilket de drabbade var tvingad till från början. Läs i Volvoforum så kommer du att hitta att problemen varit tämligen "omfattande". Nä, trots att jag är Volvoägare, så anser jag att Volvo klarat sig mkt lindrigt i pressen, jämfört med andra märken.

Mvh
MERCEDES som bytte spindelleder vid service på taxibilar utan vetskap för kunderna.
statistik är statistik och och sanningshalten därefter!
isak
isak skrev:MERCEDES som bytte spindelleder vid service på taxibilar utan vetskap för kunderna.
isak
Jag påstod inte att jag inte fick byta bromsklotsar på bilarna , bara att jag inte hade något bromshaveri. Det var en och annan bromsskiva också på 240:orna. Jag bemötte att Volvo:s bromklotsar är så dåliga att de orsakar bromshaveri. Jag förmodar att man kan få problem om man inte byter klotsar då de är nerslitna. Men det har inte med klotsfabrikatet att göra.
isak skrev:MERCEDES som bytte spindelleder vid service på taxibilar utan vetskap för kunderna.
isak
Fast det tycker jag ändå är ok. Volvo hade ju rejäla probs med sin växellådor i 850:n, tror jag det var, där det byttes växellådor i en rasande takt i samband med ordinarie service. Också utan kunds kännedom. Men det är ju snarare ett bra sätt att hantera problem som uppstår.

Jaja, alla märken har sitt och sköter det mer eller mindre bra.

Mvh
Håller helt med, det finns inga 100% felfria bilar. Hur biltillverkaren hanterar dessa fel är vad som skiljer, och Volvo (Bilia) ligger enligt mina erfarenheter riktigt långt efter många andra.
vedhuggarn skrev:En sak som jag såg här...

varför har just denna kategori så många trådar, över 10 000 stycken?

är det så att det är så många fel på just dessa modeller eller vad gör denna kategori så populär?
..
..
En annan anledning till att det blir så många trådar är också att folk är bekväma av sig, och INTE letar innan dom skriver en ny tråd vilket gör att det blir många trådar om samma sak.

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]