Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#38874
Hej..har ett problem med min Volvo 855 T-5 -95 Italien Import så det är 2.0 liters motorn. Den ryker en del vid ganska hård accelation..(ej blått) grå rök. Står den sedan på tomgång så luktar den apa från avgaserna. Den tar en hel del olja oxå. OBS: har haft den på volvo (Liljasbil) för felsökning. Dom kollade turbon å den var det inget fel på alls. Han misstänkte att det kunde vara olje returen "oljesumpen" som va täppt? Får jätte höga värden på bilprovningen när det gäller utsläpp..kommer inte ihåg vilket av dom..men Katalysatorn e det inget fel på säger dom. Är det fler som känner igen problemet? Eller har haft samma problem som skulle kunna ge lite ideer om vad det skulle kunna vara.

Ändrade topic så man ser vad tråden handlar om.
Trådens huvudsakliga innehåll ska framgå av topic, så man ser direkt om man kan hjälpa till eller inte. :)

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av jbl
#38896
Börja med att rengöra vevhusventilationen. Gör därefter ett nytt avgastest för att som om du har kommit tillrätta med det.

Har du fortfarande höga värden så är det nog byte av kolvringar som gäller. Gör kompprov så får du svar.

Det kan ju vara dina ventiltätningar som gör att oljan kommer ut.

Detta är vad jag kommer på.
av Extacy98
#38904
Ok..det ska jag be någon göra :) Tack för svaret.
av mcnuggz
#39150
låter som vevhusventilationen är täppt.. hade exakt samma symptom på min, jag bytte alla slangar+ oljefällan till fräsha grejer och gjorde rent i alla hål jag kom åt så blev det bra...

testa att ha bilen på tomgång och lyft försiktigt på locket där du fyller på olja om det sprutar och sprätter väldigt mycket ( lite kan det ju skvätta ) så är det antagligen vevhusvent. som är täppt..
och akta dig så du inte skvätter ner dig när du lyfter locket :P
av Extacy98
#39156
Ahha..:) låter som om det skulle vara det då. Är det en svår operation för någon som kan meka lite själv? Eller e det ett verkstads besök som väntar? Vet ni några priser på detta ingrepp?
av mcnuggz
#39185
svårt och svårt.. man måste ju ha ner insuget osv.
alla slangar jag köpte + oljefällan kostade på volvo ca 700-800kr, be dom att ta fram sprängskissen så får du se hur det ser ut, sen får du själv avgöra om du vill prova hemma eller lämna bort den..
jag har hört att på volvoverkstad så blåser dom i många fall bara ur slangarna på plats, det tror jag inte är värt pengarna med tanke på hur det såg ut i mina.. det var ganska hårt koksat...

glöm inte att byta olja efteråt!
av Extacy98
#39413
Ok..det stänker en del när jah öppnar locket. så det är väl vevhusventilatonen som är täppt. Fick du oxå höga värden på avgstesterna? Vad e det som händer med motorn när det är täppt? för jag har inte märkt någon skillnad förutom att det ryker å luktar illa och att den tar mer olja än innan samt höga värden. Förutom det går den som en klocka :)
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]