Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Såg ett par fina kombin från 98 som gått kring 20k. Men då hoppar priset upp till 40k. Vilket är det bättre valet?
Ex
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_945_ ... ?ca=11&w=3

den här verkar osannolik, under 10k mil.
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_940_ ... ?ca=11&w=3

(jag undviker vita bilar helt)

Är det förresten nån skillnad på 98or som heter eller inte heter "classic".
Den första blåa i kalmar/vimmerby har en annan (snyggare?) grill i fronten än vanligt, är det classic eller är den utlandssåld?

Shit, såg nu att den andra var automat, men kul med så få mil (om det stämmer).
av FXWG
Jag skulle köpa "classic"; den har ju nästan alla options, såsom klimatanläggning delskinn fuskträinlägg elhissar elspeglar centrallås alufälgar mm. dessutom slipper du radioantenn, den sitter som en slinga i v.bak sidoruta. Finns bara ett råd: Köp, du får otroligt mycket bil för pengarna. Lite trista men pålitliga! Lycka till med prutningen :D
av vedhuggarn
Att stirra sig blind på att bilen är 13 år gammal är bara dumt. Skulle ni mot förmodan behöva lämna in kärran, är det billigt med delar. Eller billigt och billigt, billigare. Miltalen är också en sån sak som folk i största allmänhet, ofta stirrar sig blinda på. Bilar i dag går långt, mycket långt. Håller man bara efter bilen så går den.

Det ni bör göra innan köpet är att:

* Ta med er domkraft. Lägg er under bilen, kolla vitala delar.

* Öppna huven, kolla så att det ser friskt ut. Kolla oljestickan.

* Gasa upp och låt sedan motorn gå ner i varv, lyssna så att motorn går jämnt och är frisk.

* Be om att få se senaste bilbesiktningsprotokollet.

* Ta en åktur (såklart)

* mm....

Sen är det bare å åk! :D
av Trött
Jag har en lättryckare 940 -97 gubbekonomichippad 175 hk som gått 17 inga barn, hundar eller katter. Tyvärr orginalavgasrör och batteri. Men vad ska man göra när skiten inte tar slut. Inte pedantskött men ingen slarver heller. Vad kan man bli bjuden för den som aldrig varit över 130 km/h drar 0.92 blandat och nere i 0.72 med ägg under foten landsväg ? Tyvärr igen, nåt som volvo ska skämmas för... russinplastdörrsidorna som inte tål polarsol trots att den stått i garage de första 12 åren !! De kostar 1000 kr / dörr nya. När jag blir tillräckligt less så åker den !
Användarvisningsbild
av leifer
Tack för tipsen, tyvärr har argumenten hittills inte övertygat min far. Han är rädd att det ska bli som med 850n när det kom upp i 20,000 mil, då blev det mycket rep. Även den 940 jag själv köpte för ett drygt år sen har jag fått lägga mycket rep på, och har svårt att utvärdera nu om det kommer bli bättre i längden.

Nån som vet om det finns en varning för låg kylvätskenivå i 940 av senare modell? På min 940 från 1996 så varnar den inte när kylvätskan går under -MIN i behållaren.
Användarvisningsbild
av erikn
I somras köpte jag min Turbo (B230FT). Den hade då gått drygt 55' mil, jag köpte den i södra Sverige och var lite ouppmärksam. Jag köpte den för under 20' men har sedan kostat på nytt avgassystem, ny lambdasond, nya sommar och vinterdäck. Jag missade också att den drog vatten. Jag fick tag på en nyrenoverad topp för 1500 som jag satte på, ville slippa ta av och mäta om den behövde planas då jag bara hade en kväll i det garaget för att byta topp och topplockspackning.
Hur som helst, den är en gammal taxi, med AW71L, 1041 bakaxel med slungdiff, ECC och inbyggd radioantenn. Är jättenöjd med bilen trots att jag fått lägga ner lite pengar efter inköp. Nästa steg är att chiptrimma och etanolkonvertera när det blir lite varmare. Jag har garage, men många cyklar, två moppar och en massa annat bråte gör så att jag inte kommer in med bilen. Gillar biltypen skarpt.

Nästa gång jag ska köpa ny blir det nog en 945:a igen, men då ska jag vara lite noggrannare i research av bilarna, hade lite bråttom då vi skulle åka på semester till Öland och ville ha en bil med AC. Extra mycket lull-lull ska det vara då, farthållare och motorvärmare är det jag saknar nu.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Det verkar vara en helt ok bil för pengarna. Särskilt med tanke på att det är en 97a.
Som tidigare skribenter redan tillagt så är 940 en sinnesjukt lättskruvad bil med extremt billiga delar. Jag t.ex köper delar av en skrothandlare som tar in nya grejer utan mellanhänder till hälften av listpristerna hos t.ex mekonomen. Och ja jag delar gärna med mig av denna kontakt för hans egen vinning till mina kära volvoälskare :) Lasse i Tegnaby, telnr. 0470-774378.

Åter till topic så är ju 940 bara en smärre uppdatering av 740 i stort sett, otroligt komfortabla bilar samt väldigt pålitliga. Jag tycker hellre din far borde köra 940 som han kan lita på, lyfta huven och inte klia sig i huvet när något väl skulle krångla samt slippa lämna det på verkstad. Hoppas det löser sig :)
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Rökmåln skrev:Det verkar vara en helt ok bil för pengarna. Särskilt med tanke på att det är en 97a.
Som tidigare skribenter redan tillagt så är 940 en sinnesjukt lättskruvad bil med extremt billiga delar. Jag t.ex köper delar av en skrothandlare som tar in nya grejer utan mellanhänder till hälften av listpristerna hos t.ex mekonomen. Och ja jag delar gärna med mig av denna kontakt för hans egen vinning till mina kära volvoälskare :) Lasse i Tegnaby, telnr. 0470-774378.

Åter till topic så är ju 940 bara en smärre uppdatering av 740 i stort sett, otroligt komfortabla bilar samt väldigt pålitliga. Jag tycker hellre din far borde köra 940 som han kan lita på, lyfta huven och inte klia sig i huvet när något väl skulle krångla samt slippa lämna det på verkstad. Hoppas det löser sig :)

Angående det där med varningslampan för kylvätskenivån så kom det först på 850 har jag för mig.
Och 8 gånger av 10 när en 7-940 drar vatten så är det ett skitfel som att dra åt en slangklämma!
Användarvisningsbild
av leifer
Farsan verkar inte bli övertygad.
Har förresten monterad en torsen diff nu på min 940. Då upptäckte man att lagren i bakaxeln var dåliga, fick bytas. Jag bad dom även kolla kardanaxeln, och då visade det sig att stödlagret var rejält glapp. Även sånt här måste man veta lite om biltypen och kolla upp själv alltså. Ingen annan gör det tyvärr.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]