- sön 21 mar 2010, 14:47
Hehe...jag visste att jag skulle bli attackerad efter detta uttalande! :twisted: Att på ett volvoforum säga att Volvo på något sätt är sämre än vilken japansk biltillverkare som helst är som att ställa sig upp i Livets ord och säga att Buddah är bättre än Gud!
Faktum kvarstår: Toyota har mångt mycket fler nöjda kunder än vad Volvo har, procentuellt sett, både när det gäller ägande och kundservice. Samtidigt visar Bilprovningens statistik år efter år att Toyotas modeller ligger i topp medan Volvo ligger långt efter.
Att ta upp Toyotas bromsproblem är bara fånigt. Det är en mediaskapelse som passar bra när alla stora biltillverkare kämpar för sitt liv och Toyota har klarat sig relativt bra i finanskrisens tider. Antalet rapporterade bilar med bromsproblem är inte ens 500, vilket är en extremt lite med tanke på hur stora serier det handlar om. Visst, bromsproblem är inget man ska ta lätt på, och Toyota har återkallat miljoner bilar på grund av detta, men ta alla problem med spjällhuset som Volvo dragits med. Vad jag vet har inte en enda bil återkallats av Volvo, trots att mängder av bilar drabbats (och fortsätter drabbas) av denna skitkonstruktion. Visst, många hus har bytts ut via det som mycket slarvigt kallas för "goodwill". Jag skulle nog kalla det "forced will"...det tog låååång tid innan Volvo erkände felkonstruktionen och fortfarande är det många som inte får någon "goodwill" trots att de ska ha rätt till det.
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76