...

Moderator: Moderatorer

Har inte läst igenom hela tråden, så jag vet inte om det jag irriterar mig på redan är omnämt, men i alla fall, detta stör mig:

I trafiken:
-Folk som inte blinkar eller börjar blinka när dom redan påbörjat svängen.
-Folk som kör ut framför en när man åker på en huvudled och sen ligger i 40 på exvis en 50-väg.
-Folk som ligger i "röven" på en.
-Folk som inte kan förmedla genom ögonkontakt eller dylikt vart de ska oavsett om det är bilförare cyklister eller gående!

På parkering:
-Folk som måste parkera bredvid en annan redan parkerad bil trots att det finns massor med lediga platser.

Sen har vi något jag stör mig på i trafiken, på parkeringar och allmänt på i Sverige till vardags, nämligen människors totala oförmåga att vara smidiga!
av enok
Det absolut värsta jag vet är bilister som inte förstår att man ska in på motorvägen tidigt när man är på en påfart, och värre, som samtidigt vägrar gasa :-(O)
Ett minne från några år tillbaka:
Kommer från Kärra (Gbg) och ska ut på E6 (90 km/h). I rondellen innan påfarten ser jag att det är en bmw 3-klass kombi framför mig. Nåja, vi kommer ut på påfarten, och jag väntar på att han ska höja farten från dom ca 50 km/h vi håller (vilket är en fulltständigt normal hastighet då det är en kurva efter rondellen, man har sedan gott om tid att öka farten innan man kan svänga in på motorvägen). Motorvägen är relativt tom förutom bilar i jämn rytm som kommer i vänsterfilen i ca 110km/h. BMW:n framför mig kommer upp i 70 km/h när vi närmar oss "påfartslinjeringen". Jag svänger in på motorvägen ganska tidigt och märker att jag inte kommer kunna köra på in på vänsterfilen pga bilarna som fräser förbi där och börjar gasa lite mer. Körde en v70N 140 hk då, så inte gick det fort att gasa upp i femmans växel. Når 90 km/h och tro fan att bmw:n fortfarande kör kvar i påfarten i ca 75 km/h!

Fortsätter köra i 90km/h och när påfarten tar slut märker BMW-föraren att jag ligger jämsides med honom och börjar hänga på tutan och vinka med ett finger. Jag hade ingen tanke att flytta på mig, så han fick snällt köra i väggrenen tills jag kom förbi honom.

Jag är medveten om att det jag gjorde var fel, men jag tänker inte bromsa ner till 70km/h när varenda kotte som kommer från Kungälv kör i +110 för att någon framför mig tror att påfarten är en egen fil och och har företräde vid sväng in på motorvägen.

Eco-driving är rätt, i lagom mängder.
Att folk om kvällar och nätter inne i städer tror att det är fritt fram att köra om på 30/50 väg. Man håller prick 30/50 men ändå finns där kepsburna folk med kepsskärmen pekandes rätt upp, mitt uppe på huvet, som tycker det är tufft med höga hastigheter i mörker mitt i stan.
Variosboy skrev:Folk som kör i 70 på 50-väg! :D

För det har jag aaaaaaaldrig gjort! :wink: 8)
Man kör ju miljövänligt....och att släppa på gasen så långt innan 50 skylten att man håller 50 framme vid skylten för ju att man är en trafikfara för alla förväntar ju att man håller 70 på 70-väg ;=)....Läropengar....
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 552

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(