Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d98josu
Hej.

HAr problem med att bile drar 600 mA ström när den är helt avstängd (även efter 1 timma). Efter 3-4 dagar kan man inte längre starta då batteriet är för trött.

Det skumma är att, med bilen avstängd visar batteriet 12.7 V likspänning (DC) MEN också 27 V växelspänning (AC). Växelströmsdelen av spänningen försvinner när man startar bilen, då stiger även likspänningen till 14,7 V (DC).

Vad i hela friden kan göra att bilen läcker växelström när den är avstängd och ingen batteriladdare är inkopplad?

Batteriet är bara 3 månader gammalt. Bilen drar konstant över 0,6 Ampere vilket är huvudproblemet. Har försökt att dra ut varenda säkring/relä men inte sett något som sänker läckströmmen.

Vad göra???
av Tompak
Om du har ett vanligt mätinstrument och vrider över från DC till AC, så blir resultatet så som du beskriver, du får alltså (ett högre) voltutslag även i AC-läge. Varför vet jag inte, kan kanske ha med att instrumentet inte kan skilja på AC och DC.
Här håller jag inte med. Har kollat på 3 olika (friska) bilar. Ingen förutom min bil som läcker ström visar något utslag på AC.

Kan det vara någon diod i generatorn som är paj?
Användarvisningsbild
av leiwi
d98josu skrev:Hej.

HAr problem med att bile drar 600 mA ström när den är helt avstängd (även efter 1 timma). Efter 3-4 dagar kan man inte längre starta då batteriet är för trött.

Det skumma är att, med bilen avstängd visar batteriet 12.7 V likspänning (DC) MEN också 27 V växelspänning (AC). Växelströmsdelen av spänningen försvinner när man startar bilen, då stiger även likspänningen till 14,7 V (DC).

Vad i hela friden kan göra att bilen läcker växelström när den är avstängd och ingen batteriladdare är inkopplad?

Batteriet är bara 3 månader gammalt. Bilen drar konstant över 0,6 Ampere vilket är huvudproblemet. Har försökt att dra ut varenda säkring/relä men inte sett något som sänker läckströmmen.

Vad göra???

Tror att det enda fel du har är att ditt batteri är på väg att lämna in , att din bil "drar "ström när den är helt avstängd är helt riktigt det är en mängd förbrukare i datorer mm som alltid är i gång
om du skall ha bilen avställd en längre tid kan du ju alltid koppla bort batteriet, men då fölorar du funktioner som larm , en del vent funktioner mm .

att din bil skulle visa växelspänning faller ju på sin egen orimlighet , vart skulle denna växelspänning komma i från? utan detta får nog anses som ett mätfel av instrumentet.
den enda gång som växelsspänning kan förekomma är internt i generatorn innan likriktarbryggan, och om denna skulle haverera så kan inte generatorn lämna någon ström på grund av att fälten i generatorn måste ha en lispänning för att kunna fungera.

men som sagt att en modern bil kan inte stå "oaktiverad lång tid utan att batteriet laddas ut.
Användarvisningsbild
av isak
det där med multimetern ska du inte fixera dig vid.
diodfel? möjligen en magnetiserings-do som är defekt då du även har något förjöjd laddspänning? koppla loss B+ anslutnigen på gen- sätt en provlampa ca 2W mellan den får inte glimma, gör den det kan en diod vara def-.
isak
Jag förstår helt och hållet att alla bilar drar lite ström när de är parkerade (klocka mm). Detta bör vara en bra bit under 100 mA. Min bil drar tyvärr över 600 mA vilket leder till att batteriet laddas ut efter ca 5 dagar om man inte kör.

Bytte nyligen till ett helt nytt batteri som jag skrev i första inlägget men det hjälper inte med fint batteri om bilen drar så mycket ström.

Dinitrolbehandlade bilen i november, min tanke var att en diod i generatorn kortslutits av vätskan och att batteriet laddas ur "baklänges" via generatorn när den är avstängd. (Därför visar multimetern växelspänning även om spänningen sett ut som pucklar på en tidslinje och ingen perfekt formad sinuskurva.

PS. Håller helt med om att en bil som är frånkopplad från väggurtaget "borde" inte visa växelspänning, har ingen bra förklaring. Däremot vågar jag påstå att man kan lita på att så är fallet då 2 st multimetrar visar runt 27 V växelström när man mätet. (Växelspännings delen försvinner då bilen är igång och generatorn laddar)

Om nägon har en elektrisk/vetenskaplig förklaring med fikonspråk så bör jag förstå. Har läst civil elektro för ca 5 år sedan. Om jag inte förstår själv ser jag till att förstå ;-//
Användarvisningsbild
av isak
har du den utbildningen så vet du ju var växelspänningen kommer ifrån? (ironisk)
är väl iof- ingen garanti att ditt 3 mån gamla batteri är friskt? du bör ha garanti på det! har bytt många NYA batterier i mitt yrkesliv. nytt är inte alltid felfritt!
isak
isak, du håller väl ändå med om att en läckström på 600 mA är ungefär 10 gånger mer än normalt. (12V * 0,6A = 7,2 Watt). Ungefär i storleksordningen som att ha handskfacket öppet med lampan tänd. Visst kan ett "ännu" nyare batteri kanske klara 6 dagar istället för 4-5 men då botar man i min mening bara symptomen, man löser inte problemet med att någon komponent drar en halv Ampere i avstängt läge. Läckströmmen är uppmätt och konstaterad, nu gäller det att hitta syndaren :-)

Tips på vad som läcka ström mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av isak
koppla bort B+ på gen- som prov. vad mätte du laddningen till 14,7? hur mycket förbrukare var aktiverade? norm- laddning är 13,8-14,4.om du har orig- laddrelä.
isak

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]